לתרומות לחץ כאן

לדלג בתפילה כדי להספיק מן קריאת שמע מגן אברהם

שאלה:

עדיף להתפלל במניין ןלדלג על פסוקי דזמרה ולהספיק ק"ש של זמן מ"א? או לקרוא ק"ש לפני התפילה ואז להתפלל כסדר ?

תשובה:

שלום וברכה

ככל שתספיק קריאת שמע על סדר הברכות לשיטת הגר"א שהיא העיקר, נראה שזה עדיף, כיון שסוף סוף קראת בזמן המג"א ולא טוב לדלג בתפילה

מקורות:

כמה אחרונים חשובים נקטו כדברי הגר"א: מנחת כהן (מבוא השמש מאמר ב' פרק ו') שכן דעת כמה ראשונים, שלטי הגיבורים (על המרדכי ריש פ"ד דברכות), לבוש (סימן רל"ג סעי' א' וסימן רס"ז), תוס' יום טוב (פסחים פ"ג מ"ב ובספרו דברי חמודות ברכות פ"ד אות י"ד) ושו"ע הרב (בסידורו בהל' תפילין, סו"ז ק"ש של שחרית). 

בשו"ת אג"מ ח"א סי' כ"ד "מנהג רוב מקומות במדינתינו רייסין וליטא וכן מנהג הישיבות היה כשיטת הגר"א והגר"ז, וכן הוא העיקר לדינא בכל הענינים, ורק יחידים היו מחמירים על עצמם" וכו', עיין שם, ובתשובות והנהגות ח"א סי' נ"ו שכן נקטו לעיקר הגר"ח והגרי"ז מבריסק זצ"ל, ובערוה"ש סעי' י"ד שכן תופסים עיקר לדינא, וכן נדפס בהלוחות, והלואי שנעמוד לפי חשבון זה וכו' עיין שם, ובאורחות רבינו ח"א עמ' נ"ב בשם החזו"א זצ"ל שאפשר לכתחילה להסתמך על זמן הגר"א כי כן עיקר, וכן כתב החזו"א בספרו סי' י"ג סק"ד 'וכן נוהגים הרבה כהגר"א'. 

אמנם אין כוונתנו חלילה וחס להמנע מקריאת שמע עצמה בזמן המגן אברהם, אלא רק לענין הקפדה על סדר הברכות כאשר בשביל זה צריך לדלג. שכן חכמי הדורות הזהירו מאוד בענין זמן המגן אברהם, ראה ס' בין השמשות להגרימ"ט זצ"ל שכן המנהג פשוט בארץ ישראל, ובס' ישראל והזמנים ח"א סי' ח' פ"ג אות ד' שכן המנהג המקובל ברוב תפוצות ישראל, ובשו"ת אור לציון ח"ב פ"ו אות א' וס' הליכות עולם (על הבן איש חי) ח"א פ' וארא אות ג' שכן פשטה ההוראה אצל הספרדים עוד משנים קדמוניות למנות ג' שעות מעלות השחר, וכפי שכתב החיד"א זי"ע בתשו' חיים שאל ח"ב סי' ל"ח, ובאורחות רבנו (שם) בשם הגרי"י קניבסקי זצ"ל ובס' הליכות שלמה פ"ז אות י"ב שהיו מקפידים ומזרזים על כך. 

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אז לפי זה נראלי נכתבה טעות קטנה בתשובה ובמקום לכתוב"סוף סוף קראת בזמן מג"א" צריך לכתוב סוף סוף קראת בזמן הגר"א , האם אני צודק?

  2. לא. כוונתי שכיון שקראת לפני התפילה אף שלא על סדר הברכות, אבל קראת בזמן מגן אברהם, קיימת את המצוה גם לשיטתו, ובשביל שיהיה על סדר הברכות גם לשיטה ו, אין לדלג בתפילה.

  3. אם כך, אני מקווה שכוונת הרב שאם השואל לא היה קורא ק.שמע לפני התפילה אלא בחירתו הייתה בין לדלג פסוקי דזמרה ולקרוא ק.שמע מגן אברהם,או לא לדלג ואז יפסיד זמן מגן אברהם ויספיק זמן הגר"א, אני מקווה שהתשובה במקרה זה הייתה כן לדלג והעיקר לא לפספס ק.שמע בזמן המגן אברהם.

  4. ישר כוח לרב ולשגיא על החידוד.
    אני רוצה לחדד קצת את הדברים,
    1.כונתי בשאלה לא לדלג על פסוקי דזמרה לגמרי אלא להגיד , ברוך שאמר , אשרי, ישתבח. האם גם בכי האי גונא הדין כן?
    2.האם בשבת גם עדיף לקרוא קריאת שמע לפני התפילה ולהגיד פסוקי דזמרה על הסדר.
    3. האם גם אמירת קורבנות לפני תפילה עדיפה ועל ידי כך צריך לקרוא קריאת שמע של מגן אברהם לפני התפילה , מאשר לא להגיד קורבנות ולקרוא בתוך התפילה את קריאת שמע בזמן מ"א.
    תודה רבה וישר כוח עצום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל