לתרומות לחץ כאן

עמידה לפני הכהנים בשעת הברכה / אמירת ברכה כשנצרך לנקביו

שאלה:

שלום וברכה רבה תודה רבה על העזרה הנהדרת!
1. ידוע שבברכת הכהנים הקהל צריכים לעמוד לפני הכהנים או לפחות בצדי הכהנים באותו קו עמם אך לא מאחוריהם מה הדין אני באמצע תפילת שמונה עשרה ואני עומד מאחורי הכהנים (לא נכלל בברכה) השאלה האם מותר לי להסתכל מאחורי לראות שאני לא עובר לפני מתפלל אחר וללכת 5 צעדים אחורה כדי לעמוד לפני הכהנים ולהתברך בברכה ואחרי ברכת הכהנים לחזור חזרה את ה5 צעדים ולהמשיך את תפילת שמונה עשרה האם זה בסדר ומועיל?
2. ידוע שאדם שנצרך לנקביו ולא יכול להתאפק 72 דקות אסור לו להתפלל השאלה מה הדין לברך ברכה שהוא נצרך לנקביו ולא יכול להתאפק 72 דקות למשל ברכה על טלית קטן שהוא החליף בצהריים לאחת נקיה או ברכת שהכל ועוד דוגמאות האם מותר?
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

1. בודאי אין לזוז מהמקום בשמונה עשרה, אבל זה גם לא נצרך, כיון שהדין שהזכרת נכון רק כשאדם בשאט נפש לא הולך לפני הכהנים, אבל מי שאנוס וכגון שהוא באמצע התפילה, נכלל בברכתם.

2. אסור, כמבואר ברמ"א סי' צב סעי' א.

מקורות:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות נשיאת כפים ונפילת אפים סימן קכח סעיף כד:

עם שאחורי הכהנים אינם בכלל ברכה, אבל מלפניהם ובצדיהם אפילו מחיצה של ברזל אינה מפסקת; ולאחריהם נמי, אם הם אנוסים, כגון עם שבשדות, שהם טרודים במלאכתן ואינם יכולים לבא, הם בכלל הברכה. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שם המקום שלו. לא מדובר כאן בגדרי אונס רגילים, גם העם שבשדות לא ממש אנוסים, הם היו יכולים לאחר לעבודה וללכת אחרי התפילה, אלא שלמעשה כיון שלפי אורח חייהם הם בשעה זו בשדה די בכך כי שלא יחשב שאט נפש והם מתברכים מהכהנים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל