לתרומות לחץ כאן

תנאי מראש שלא להתחייב בזימון

שאלה:

בשבת הקרובה, אני הולך להתארח אצל אנשים ש, איך נאמר, ״גוררים״ את הסעודה עד שעה מאוחרת.
אני רוצה לישון מוקדם, ולקום בזמן לתפילת שחרית מוקדמת.
האם אני יכול לברך ברכהמ״ז ללא זימון (למרות שאנחנו שלושה).

והאם אני חייב להתנות מראש שכך אעשה? האם התנאי הזה בכלל עוזר?
בקיצור,
איך להתנהל פה, מה הגישה ההלכתית הנכונה.

שבת שלום

תשובה:

שלום וברכה

הדרך הנכונה ביותר היא שאתה תזמן לפני ברכת המזון שלך והם יענו לך ואחרי שתסיים הזן את הכל אם ימשיכו באכילתם ואחר כך יברכו ללא זימון, שכבר יצאו ידי חובה בזימון שלך.

אם הם מסרבים לכך אן משום מה זה לא מתאפשר, ניתן לעשות תנאי מראש שאתה מתכווין שלא להצטרף אליהם באכילה ושלא להתחייב בזימון, תנאי כזה מועיל כמבואר ברמ"א סי' קצג סעי' ג, וראה אגרות משה ח"א סי' נו. אבל חבל, עדיף העצה הראשונה ולקיים מצות זימון, העצה השניה מתאימה יותר באדם שמגיע לאירוע וזה לא בידו לארגן זימון.

שבת שלום.

[כדאי לבדוק אם זה מנומס לסיים באמצע וללכת, זה אתה מכיר טוב ממני את האנשים שם].

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל