לתרומות לחץ כאן

לצאת לסעודת שבת הביתה באמצע לחימה – העלאת מורל פיקוח נפש?

שאלה:

שלום
אני שומע מידי פעם מחיילים שנמצאים בחזית על כל מיני היתרים בנוגע לחילול שבת שלכאו' נתלים על פיקוח נפש, אבל מדובר על היתרים מרחיקי לכת מאוד.
למשל , שמעתי על חיילים שחזרו בליל שבת הביתה בשביל לאכול סעודת שבת עם משפחתם מאחר וטענו שזה 'מעלה להם את המוראל'.
ועוד שמעתי על חיילים שמפטפטים בקשר בתוך הטנק בשבת בשביל לשמור על 'עירנות'.
אני שואל את עצמי עד היכן אפשר להגיע עם זה.
אולי גם נתיר לעשן בשבת בשביל לשמור על ריכוז בעת המלחמה?

תשובה:

אני מסכים איתך לגמרי.

הרעיון הזה יסודו בהוראה של הגרש"ז אויערבך ועוד, שהורו לפנות חללים בשבת, כדי שהחיילים בשטח שרואים את חבריהם במצב נורא כזה, לא יפול מורך בלבבם ויראו שמקבלים טיפול נכון וטוב. מכאן ועד כל הדוגמאות שהזכרת רחוקה מאוד הדרך.

כאשר הלחימה בשיאה ואין דרך לשחרר את כולם להפוגה בימות החול וצריך לשלוח מישהו בשבת, יש מקום להקל משתי סיבות, ראשית זה נכון שחייל לא יכול להיות מנותק מאשתו והילדים חודשים ארוכים, זה גורם ליאוש ולחוסר מוטיבציה, וככל שעושים כל מאמץ לשחרר בימות החול כמה שיותר, ויש כאלו שאין אפשרות מצד החלוקה אלא לשחר בשבת, יש לזה על מה לסמוך. כמו כן, תמיד כאשר אתה מוציא מישהו מהלחימה הוא בעצם יוצא ממקום סכנה ויש בזה סוג של היתר של פיקוח נפש, אף שבדעתו לחזור לשם ביום ראשון. אבל זה לא מתיר את המצב הנורא הזה, שמשחררים דוקא בשבת, ורובם יוצאים בשבת! מצד הלחימה אין הבדל שבת או חול. כמובן ששאר הדוגמאות שהזכרת הם איסור גמור. אם יש חייל שבשמירה לבד ואם לא ידבר עם מישהו ירדם, אולי יש להקל אבל זה לא מה שהזכרת.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. כפי שהבנתי לא היה מדובר על 'לשחרר בשבת' אלא על חיילים שהורשו ללכת לאכול סעודת שבת בביתם ולחזור חזרה ללחימה באותו יום.
    ואמרו שקיבלו על כך היתר מרב.

  2. לא הבנתי את ההבדל. סוף סוף יוצאים לכמה שעות. בגדול יש לאסור, רק אם הלימה דורשת לפי תור שרק בשבת יש אפשרות לשחרר וישבזה צורך מורלי אני מבין את המקילים. אבל זה שיותר נחמד לו ללכת בשבת, או שיותר נוח למפקד לשחרר בשבת אבל אין בזה סיבה מבצעית, יש ללכת ביום חול.

  3. לגבי עישון בשביל ריכוז הרב זלברשטין בשיעור השבוע דן ברופא שיש לו ניתוח בשבת ויכול לעשן כי זה מרכז אותו הרב זולטי התיר לאפוקי רב אלישיב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל