לתרומות לחץ כאן

החובה להשמע לגדולי הדור בבחירות העירוניות

שאלה:

שלום וברכה כבוד הרב!
לאחר ויכוח סוער עם כמה מחברי אברכים חשובים אשר נמנעו להצביע למפלגה אשר גדולי ישראל תמכו בה והיה בעניין לפני זה מחלוקת גדולה באותו מקום והם נמנעו להצביע לכך משום שהם יודעים בבירור שגדולי הדור לא מעורבים לגמרי בכל הפרטים המדויקים
יתכן ואכן יש חשש שגדולי הדור לא מעורבים לגמרי ואולי היו כאלו שהטעו אותם ויתכן שלא, אני כמובן לא נכנס לפרטים…
אבל אני טענתי להם בתוקף שגם אם זה נכון אז אסור להם לעבור על הפסק של גדולי ישראל בעניין ויש גם על זה את מצוות ועשית ככל אשר יורוך, אך הם טוענים בתוקף שלא על זה נאמר, ומה שכן נאמר "אפילו אומרים על ימין שהוא שמאל וכו' " זה רק על מקרה שיש קושי בהבנת השכל מול גדולי ישראל ולא כאשר הם מוטעים בוודאות לפי שיטתם…
האם אני צודק או לא?
אשמח לדעת על מקורות
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

יש בטענתם של חבריך כשל לוגי מובנה…

כלומר, כאשר אנחנו אומרים על שמאל שהוא ימין, מה הכוונה, כאשר אני יודע שהם צודקים? אז למה זה שמאל? כאשר אני יודע שהם יודעים הכל ורק שוגים בשיקול הדעת? זה פשיטא שזה שטות והבל, כי אם הם יודעים הכל כמוני, על סמך מה אני חושב שדעתי היא הצודקת? באופן זה ההוראה הבסיסית לשמוע לדברי חכמים כוללת מקרה כזה. אלא הכוונה היא, כאשר כל מיני לשון הרע של אינטרסנטים למיניהם לוחשים באוזני שגדולי הדור לא יודעים ולא מבינים וסתם מסובבים אותם, שם נמצא על על שמאל שהוא ימין. 

על השאלה היסודית אם יש מצות ועשית ככל אשר יורוך בענין זה של הבחירות יש כמה השגות, אבל זה לא הנושא, בעיני ישרים מאוד דברי רבי אלחנן וסרמן בקונטרס דברי סופרים, שכתב שהחובה לציית לגדולי הדור היא סברא פשוטה, וסברא יש לה תוקף דאורייתא, כמו שאמרו בגמרא "למה לי קרא, סברא היא".

כמו כן צריך לדעת שהכח האמיתי שלנו הוא באחדותנו, כלומר, הרבה פחות חשוב למי נצביע, הרבה יותר חשוב שנהיה כולנו יחד מאחורי המועמד הפומבי שלנו כדי שהוא יהיה מחוייב לנו לצרכינו ולריבוי כבוד שמים, ולכן יש כח עצום לעמידה מאחורי גדולי הדור וההתלכדות סביב הוראתם.

שים לב לנקודה פשוטה: מה שאתה עושה מאחורי הפרגוד אף אחד לא יודע, מה שיעזור לחיידר של הבן שלך או לבית הכנסת שלך, הוא מה שבאופן פומבי הרב שלך שהוא מייצג אותך בעצם מול האישיות הנבחרת, הורה להצביע, כי בעצם מבחינתו הצבעת מה שאמר לך אותו גדול בתורה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה!
    רק להעיר שבאמת רוב האנשים חושבים ש"הימין והשמאל" זה נאמר על הדבר הפשוט שאולי גדולי הדור באמת טועים בשיקול דעת שהרי זה לא סוד שיש הרבה יהודים שחושבים שגדולי הדור טועים גם בשיקול הדעת ואולי לכן צריך את הפסוק של לא תסור ימין ושמאל, ולא על הנושא שלנו?

  2. זה כבר כלול בציווי הבסיסי לשמוע בקולם, הרי ברור שאם צריך ציווי זה אמור לגבי מקרה שאני חושב אחרת, בשביל זה לא צריך אמירה של על שמאל שהוא ימין. אם אשמע בקולם רק כשאני סבור שהם צודקים, אני שומע בקול עצמי…
    אגב בס' החינוך אומר דבר מפליא! שאין הכוונה שהם באמת תמיד יהיו צודקים, אלא שאם נשמע בקולם תמיד, אחוז הטעויות שלנו יהיה נמוך משמעותי מאשר אם נעשה מה שנראה לנו, ועדיף לטעות מעט מלטעות הרבה….

  3. מניסיון אישי עם אנשים כאלו, אין לך מה להתווכח איתם ולנסות לשכנע אותם, זה בזבוז זמן, הם רוצים להישאר בדעתם ולא מעניין אותם מה האמת.
    כמו לנסות להחזיר בתשובה פורק עול, זה לא יצליח.
    המשותף להם הוא שהם לא מחפשים איפה ומה האמת, אלא מה שמעניין אותם הוא לעשות מה שבא להם.
    כמו המשל המפורסם של המגיד מדובנא עם הכפרי הפשוט שכל החיצים שהוא ירה פגעו בדיוק במרכז המטרה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל