לתרומות לחץ כאן

האם הבית כנסת שבבית משותף צריך לשלם ועד הבית

שאלה:

בית הכנסת שלח לועד הבית את המצ"ב: (האם ועד הבית אמור לבקש סליחה או בית הכנסת אמור להשתתף בהוצאות הרכוש המשותף של הבניין מהם הוא נהנה): [בשבתות אולי 1-2, ובימי חו"ל 3-4 מתפללים מהבניינים ].
"לכבוד וועד הבית _____
שלום וברכה,
הן ידוע בארץ ישראל יש חוק הפוטר את בתי כנסת מלשלם ארנונה ומיסים
לעיירות ולרשויות המקומיות, אחרי שאפילו אנשים החילונים מייסדי המדינה
החילונית הבינו ומבינים כי בית כנסת מקום המקודש לעם ישראל מדור דור, בית כנסת מקום המשרת את כלל הציבור ואינו רכוש פרטי או רכוש מסחרי, אינו צריך ואינו מן היופי שישלם אגרות ומיסים.
מה מאוד נדהמנו לקבל היום 'עשרה בטבת' בו ביום שנעצו הרשעים ציפורנם
בבית המקדש, מכתב מוועד הבית אשר מנוהל ע"י אנשים יראים ושלמים חרדים על דבר ה', אשר עלה על ליבם לבקש מבית הכנסת מוסד קדוש מיסים ואגרות, וכי איך לא רעדה ידיכם בעת כתבתם מכתב נגד ביתו של בורא עולם.
חוץ ממה שצריכים אתם לפקוח את העיניים ולכו ושאלו במקרים כאלה בשאר
שכונות העיר, בכל בנין אשר יש בו בית כנסת השוכן בתוך הבניין, וכל דיירי הבניין נהנים ממנו 24/7 אם בתפילות אם בלימוד או סתם כוס קפה או תה או מים קרים או שירותים, לא עלה על דעת שום וועד בית אשר הם לבד נהנים מבית הכנסת לבקש מהם מיסי וועד הבית.
וכי ממי חשבתם שתגבו את הסכום הגדול הזה, אם לא מהדיירים של הבניין שהם מתפללי ולומדי ומייסדי בית הכנסת, ובמקום שתשלחו את המכתב לגבאים שלבית הכנסת (שיודיעו לכם שהקופה ריקה), הייתם צריכים לשלוח את המכתב לכלל דיירי הבניין, ולחלק את הגבייה בין כלל השכנים.
מקווים אנחנו שהמכתב הזה יצא בשגגה מתחת ידיכם, ובוודאי לא הייתה
כוונתכם לרעה, ונשמח לקבל תשובה ומכתב חרטה 'בהקדם' על המעשה
שעשיתם, וה' הטוב יכפר בעדכם.
הנהלת בית הכנסת"

תשובה:

שלום וברכה,

בית כנסת שנהנה מניקיון והחשמל של הבית המשותף, חייבים גבאי בית הכנסת להשתתף בתשלומי ועד הבית, ואם מתפללי בית הכנסת עוברים בחדר מדרגות, יש חובה על הבית כנסת לשלם תשלום כפול של ועד הבית, מאחר והבית כנסת משתמש יותר משאר הדיירים. 

בית כנסת שנמנע מתשלומי ועד הבית מכל אמתלה שהיא, אסור למתפללים להתפלל וללמוד באותה בית כנסת.

בהצלחה.

מקורות:

על המכתב הנוקב של בית כנסת נגד ועד הבית שדורש תשלום ועד הבית, יש לי שאלה נגדית – האם בית כנסת משלם לחברת החשמל? האם הבית כנסת משלם למנקה? האם הבית כנסת משלם לרו"ח שמנהל את העמותה? האם הבית כנסת משלם לחזן ולבעל קורא?. ומדוע לא ישלמו לוועד הבית שמנקה את הכניסה של הבית כנסת. ומדוע לא ישלמו את התאורה של הכניסה של הבית כנסת שהמתפללים נהנים. 

הטענה שלא משלמים מיסים ממש לא רלוונטי, משום שוועד הבית לא דורש מיסים אלא דורש הוצאות שמוציא עבור הבית כנסת, ואם הבית כנסת נמנע מתשלומי ועד הבית אסור להיכנס לבית כנסת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל