לתרומות לחץ כאן

שטח משותף שנמכר על ידי היזם

שאלה:

שלום וברכה
בבניין מגורים גדול מאד השאיר היזם לעצמו שטחים רבים, וגם לאחר הרישום בית המשותף, המשיך היזם למכור שטחים בטענה כי בחוזה המכר רשם שרק הדירה של הקונה וכל השאר חוץ מחדר מדרגות כמובן וכד' נשאר של היזם, ועד הבית טוען כי שטח שנמכר לאדם שלישי (נקרא לו ראובן) אינו שלו ועליו להעבירו לידי ועד הבית, ראובן טוען שקנה מהיזם טבין ותקילין שטח שלטענת היזם שלו למכירה למרות הכתוב בטאבו שזה רכוש משותף, וגם יש לו הסכם על כך, השאלה משולשת, האם היזם גנב ? האם ראובן גנב? האם ועד הבית צודק בדרישותיו? ומי אמור כאן לחזור בתשובה, אלו דברים שבכל יום בציבור שלנו והאם זה פרצה או דבר שבנוהג ומקובל ונכון ושריר וקיים?

תשובה:

שלום וברכה,

שטח משותף שרשום בטאבו כשטח משותף, אסור לקבלן למכור לאנשים פרטיים ולא רק שאסור אלא לא מועיל על זה מחילה. וגם אם כתב בחוזה הפרטי לדיירים שמוכר רק את הדירה ומשייר לעצמו את השטחים משותפים ובטאבו רושם את אותם שטחים כשטחים משותפים, המכירה לא מועילה. והיזם שמוכר שטחים שרשומים בטאבו כשטח משותף הוא גוזל את הקונה – שמוציא ממנו ממון שלא כדין כיון שלא חלה המכירה על זה.

ולכן ועד הבית יכול להוציא את כל השטחים המשותפים לטובת הדיירים והקונה יתבע את היזם שמכר לו קרקעות שלא שלו.

בעבר שלא היו מקפידים על שטחים משותפים היה מו"מ בבתי דין שאולי יועיל מכירה על שטחים משותפים. כיום שמפקידים על שטח משותף, וגם החוק לא מאפשר למכור שטחים משותפים, הרישום בטאבו קובע שהשטחים משותפים ולא מועיל להתנות בחוזה הפרטי שמוכר שטחים משותפים. וגם בבתי דין לא מאפשרים קנייה של שטחים משותפים אם הם רשומים בטאבו.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל