לתרומות לחץ כאן

נטילת ידיים בכל נגיעה במקומות המכוסים?

שאלה:

שלום,
רציתי לשאול בנוגע לנטילת ידיים.
ע"פ ההלכה אם אדם נוגע במקומות מכוסים/נעליים הוא צריך ליטול ידיים, וגם אם נגע באצבע אחת בנעליים/מקומות מכוסים צריך ליטול את כל היד (?!) וזכור לי שיש אפילו מחלוקת אם צריך גם ליטול את היד השניה שלא עשה איתה כלום…
עכשיו רציתי לשאול, על נגיעה בנעליים נו אני מבין… אבל אם נגעו רק באצבע אחת במקומות מכוסים/שאר מקומות המצריכים נטילה, מה שייך לחייב נטילה על כל היד? ובכלל מה יש כל כך במקומות המכוסים שצריך ליטול על נגיע בהם? "מילמולי זיעה"? אולי במקומות מאוד מסויימים, אז מה שייך לומר שכל מקום מכוסה מחייב נטילה על נגיעה??
ובמחילה, אם זה עניין של נקיות, למה כשאדם נוגע בהפרשות יבשות מהאף הוא לא צריך ליטול ידיים ואילו אם נגע בכתף הוא כן צריך? אני פשוט לא מבין את ההגיון שבזה, זה ממש מטריד ללכת ליטול ידיים כל רגע על כל גירוד בפנים זה לא קצת מוגזם? אנשים מאוד מתקשים לקבל שזה רצון השם, זה ממש מרגיש איזה אובססיה מטורפת להרבה אנשים.
אשמח לקבל הסבר על הנושא הזה, בתודה רבה מראש.

תשובה:

שלום וברכה

למעשה כלל לא דייקת בהכרעת ההלכה ומכאן גם התמיהה הגדולה שלך.

נכון הדבר, שיש שחששו לכך שכל מקום שהזוהמה בו באופן קבוע יש בו גם רוח רעה, ולכן סברו שמי שנגע במקומות המכוסים יטול כל היד, ראה פרי מגדים סי' ד ס"ק טו ותהילה לדוד שם כד בשם מהרש"ל, אולם במגן אברהם צב ו נקט שהענין הוא לכלוך לבד ולכן די לרחוץ את המקום שנגע שם, וגם זה לא מעכב בלימוד תורה, ואם יש טורח ניתן בינתיים לקנח במידי דמנקי, וראה בתהילה לדוד שם שכך מנהג העולם, וכן הכרעת המשנה ברורה על דברי השו"ע בסי' ד סעיף יח. ורק משום הידור אפ יש מים יש לרחוץ כמבואר שם ס"ק סא.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל