לתרומות לחץ כאן

מחלוקות ושיטות – מהיכן וממתי התחילו?

שאלה:

שלום וברכה,
רציתי לשאול שאלה שהרבה זמן אני מתחבט בה.
כידוע, יש כ"כ שיטות ומנהגים שונים וכן הלכות בין אשכנזים וספרדים וכו'.
ואם אומרים למישהו ההלכה כך וכך, אז הוא אומר מדרכי אבותי דורות זה כך וכך. והוא לא משנה מדרכי אבותיו. וכ'ו וכו'.
אבל, ממתי זה בכלל התפתח העניין של אשכנזים וספרדים, גם זה נהיה מהגלות?
הרי קיבלו כולם במעמד הר סיני תורה אחת. איך פתאום זה נהיה אם כ"כ הרבה שיטות ואשכנזים/ספרדים?
וכשאר יבוא המשיח, ויאמר שכך ההלכה, מה יעשו מי שכל השנים הללו היום עושים אחרת?

תשובה:

שלום וברכה

נכון הדבר שחילוקי השיטות והמחלוקות השונות בפסק ההלכה הם בגלל הריחוק שלנו מהר סיני, העקרונות ברורים ויצוקים ונמסרו לנו במסורת מהר סיני, אבל בכל הפרטים המתחדשים נוצרו שאלות, שנבחנו על פי ראיות שונות לכאן ולכאן, ובהכרעתן נוצרו מחלוקות שונות. רק חשוב מאוד לדעת שני דברים, ראשית אין פקפוק בעצם היסודות, כל המחלוקות הן רק בפרטים הקטנים [למשל, אף שבתורה עצמה כלל לא מבואר מה הן תפילין וכיצד הן נראות וכו', אין בנושא זה ספק ומחלוקת, המסורת ברורה, ברור שיש עור ועושים ממנו ריבוע שחור ורצועות ושמים בפנים את ארבע הפרשיות הידועות וכו', כל המחלוקת נוצרה רק בסדר נתינתן בתוך הבית, רש"י ורבינו תם, וכן על זו הדרך]. נקודה שניה, היווצרות המחלוקת אינה תקלה, משהו שחורג מהרצון האלוקי חלילה, שכן כבר אמרו חכמים "אלו ואלו דברי אלוקים חיים", כלומר, ככל שמדובר במחלוקת אמיתית וכל צד מיוסד על סברות נכונות וראיות המיוסדות על כללי פסיקה, שניהם דברי אלוקים חיים ושניהם אמת, אלא שהלכה למעשה יש לנו כללים כיצד להכריע.

דוגמא לדבר במעשה בתנורו של עכנאי, שם מן השמים נעשו ניסים גלויים להוכיח שהלכה כרבי אליעזר, ואף על פי הוכרעה הלכה שלא דכבריו, כי הלכה למעשה יש לנו שני כללים, אחד, יחיד ורבים הלכה כרבים ורוב החכמים חלקו על דבריו. שתים, תורה לא בשמים היא, כלומר, הכרעת ההלכה במחלוקות השונות נמסרה בידי אדם, ואף שיש לנו גילוי אלוקי כצד של היחיד, לא נפסוק כך! כי התורה נמסרה לבני אדם. זו נקודה מדהימה. יש הרבה יעוד להאריך בענין זה וכדאי ללומדו בספר שפתי חיים אמונה ובחירה.

כמו כן, דברינו אלו הם לגבי מחלוקות בהלכה, בחילוקי המנהגים בין הקהילות לא הכל נושא של מחלוקת הלכתית, יש גם מנהגים שונים שהתקבלו מטעמים שונים לסייג וכדומה כמו הקטניות בפסח לאשכנזים או ההבדלים במנהגי התפילה, וזה נושא אחר, שאינו מחלוקת, אלא יש בתורה נושא של מנהגי המקומות שיש להם תוקף מחייב לבני המקום כמבואר בפרק רביעי ממסכת פסחים.

ברכה והצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל