שאלה:
שלום
יש לי מחסן בבית שאין בו שיעור ד' אמות אבל יש בו שיעור כדי לרבע ד' אמות, והתלבטתי אם צריך לקבוע את המזוזה בצד ימין (מאחר ויש בו כדי לרבע) או אולי בצד שמאל (שהרי הרע"א כותב שבאופן שהמחסן לא חייב מצד עצמו צריך לקבוע בצד הכניסה לבית).
תודה רבה.
תשובה:
שלום וברכה
כיון שיש חולקים על רעק"א בענין זה, ופוטרים את החדר הקטן ממזוזה כשאין בו ד' על ד', ראה גידולי הקדש (סי' רפט ס"ק ט) ובמקדש מעט שם ס"ק לט, וכ"כ בס' סת"ם מזוזה סי' י, וראה מה שתמה בשו"ת אגרות משה יו"ד ח"א סי' קפא על דברי רעק"א, ולכן, כיון שנהגו לומר שחדר שיש בו כדי לרבע ד' אמות חייב במזוזה, ראה שו"ע סי' רפו סעי' יג וכדעת הרמב"ם שכך סובר, ושלא כהרא"ש שחולק ועי' ש"ך שם ס"ק כג, וכ"ה בקרית ספר מזוזה פרק ו, וראה יד שאול יו"ד שם ובדעת תורה למהרש"ם, ממילא יש לקבוע לימין הנכנס לשם, אך ללא ברכה, לחוש לדעות שצריך ד' אמות ממש, ראה ט"ז שם ושו"ת סתם סי' ד.
ערב מבורך.
אם הפתח רחב יחסית והדלת נמצאת בחלק הפנימי סמוך לחדר, האם לקבוע את המזוזה סמוך לדלת או בטפח החיצון?
לדלת עצמה יש משקוף ומזוזות, שים את המזוזה עליו.
ראה מזוזת מלכים הלכה למשה ס"ק נז, קובץ מבית לוי ח"ב בשם הגר"ש וואזנר, וראה ס' תל תלפיות מהגרע"י שלזינגר שהוא אף לעיכובא ולא יוצאים ידי חובה בכתלים הרחבים, וע"ע שרגא המאיר ח"ג סי' ל, תשובות והנהגות ח"ב סי' תקנ.
לא הסברתי טוב.
כוונתי שהמזוזות של הדלת הם רחבות יחסית והדלת נמצאת בחלק הפנימי שלהם.
בטפח הסמוך.
דהיינו שמה שכתוב בשו"ע לשים בטפח החיצון מדובר דוקא שהדלת סוגרת בצד החיצון? מה המקור לחילוק זה?
ההיפך אמרתי, לשים בטפח הסמוך לפתח בלא התחשבות שיהיה צמוד לדלת. ככל שזה אותו משקוף.
השאר תגובה