לתרומות לחץ כאן

להעביר לאחרים כרטיס-ספר

שאלה:

לכבוד הרב שליט"א
הנה רציתי להציג בפני כבודו וויכוח הלכתי שהיה, נשמח לדעתו הרמה של כת"ר שליט"א.
ראובן קיבל מתנה לחתונה במתנה: "כרטיס-ספר" על סך 100 ₪. דהיינו, שובר כספי לקנית כספים ברשת חנויות הספרים "יפה נוף". לראובן אין מה לעשות אם כרטיס זה, יש לו כבר ספרים רבים ואין לו עניין ומקום לעוד ספרים, והוא יודע שזה ממש מיותר בשבילו כרטיס זה.
לאחר השבע ברכות, שמעון, חברו הטוב של ראובן, הציע לקנות ממנו את הכרטיס ספר באותו הסכום הנקוב בו (100 ₪) מכיוון שממילא צריך לקנות ספרים בשווי 100 ₪, אז אין זה משנה. ראובן השיב בחיוב, ושמח על הצעתו של ידידו.
אלא שלאחר ברור חברת יפה נוף אינה מסכימה שימכרו את הכרטיס ספר אחד לשני, בטענה שהכרטיס שייך אך ורק למקבל המתנה, ותו לא.
כעת התעורר וויכוח. אם יש צדק בדברי חברת יפה נוף.
חד אמר, שיש לחברה זכות להחליט ולהתנות שמכירת הכרטיס ספר תינתן רק למקבל המתנה, אף שאין עושים מזה עסק וממכר.
וחד אמר, שאין שום זכות לחברה להחליט שלא למכור אחד לשני. שכל עוד שאין בזה רווח עסקי, אלא רק עזרה לשני שרי. ושאין להם זכות להתנות ולהחליט מה יעשו בכרטיס ספר.
עתה, רצינו לדעת מה דעת כת"ר בנידון דידן.
בברכת התורה.

תשובה:

שלום וברכה,

אם יש תנאי על גבי הכרטיס שהוא אישי ולא ניתן להעברה, אין להעביר אותו לאחרים – לא במכירה ולא במתנה. אם לא כתוב ע"ג הכרטיס תנאי שאוסר העברה, מותר להעביר את הכרטיס בין במכירה בין במתנה, והמוכר לא יכול להחליט לאסור להעביר את הכרטיס לאחרים.

בהצלחה.

מקורות:

בכל מקח אדם יכול להתנות מה שרוצה, אבל צריך שהתנאי יהיה בעת העסקה ולא אח"כ. ולכן אם בעת רכישת יש תנאי שמגביל את העברת הכרטיס, אסור להעביר את הכרטיס, וכך התנאי של העסקה. אבל אם אין לא רשום ולא התנו שאסור להעביר את הכרטיס, דינו של הכרטיס כשטר ממרני – שטר שמתחייב לכל מי שמוציאו, וכל מי שמחזיק בכרטיס יכול לרכוש עם הכרטיס. והמוכר לא יכול לאסור ולהוסיף תנאים שלא נאמרו בשעת העסקה.  

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל