שאלה:
שלום לרבני בית ההוראה. בשעה טובה איכלסנו בניין של שומרי מצוות. דרושות 4 מזוזות לפתחים משותפים (קומות כניסה שונות וקומת חניה ומחסנים). הספקות הם: א. האם לבחור כתב אר"י או בית יוסף? ב. האם לקבוע בהטייה או בזקיפה. ובפרט לדברי הרמ"א שלדעות שלא בזקיפה, קביעה בזקיפה פסולה. כיצד לנהוג?
תשובה:
שלום וברכה
אני חושב שבפתח הציבורי הנכון הוא לעשות לפי רוב הדיירים [הנושא מן הסתם אינו כתב האר"י או בית יוסף, אלא כתב וועליש – ספרדי או בית יוסף, הספרדים לא לוקחים כתב האר"י]. המזוזות כשרות לכולם, לא פסלו לאשכנזים מזוזה שהיא זקופה אלא רק אם היא נוטה לצד השני. בפתחי הקומות בדרך כלל החיוב הוא מצד אנשי הקומה הזו בלבד, וממילא שם יש לקבוע לפי דיירי אותה קומה. החיוב בפתחים ציבוריים הוא משום שהם מובילים לבתים, ממילא פתח שמוביל לדירות מסויימות חיוב המזוזה בו הוא רק עליהם.
בהצלחה
בתשובה הנוכחית רשמתם:
"המזוזות כשרות לכולם,
לא פסלו לאשכנזים
מזוזה שהיא זקופה,
אלא רק אם היא נוטה לצד השני.".
אבל
בתשובה קודמת רשמתם:
אם קבע בית מזוזה,
עם נטית החלק העליון של הבית מזוזה,
לצד הלא נכון מבחינה הלכתית.
דהיינו 1 מ 2 אלו:
א] נטיה לחוץ החדר, במקום לפנים/תוך החדר.
ב] נטיה לפנים/תוך החדר, במקום לחוץ החדר.
אז לכאורה זה לא מעכב,
ובלבד שלא תהא שוכבת.
מקורות:
ראה מזוזת מלכים הלכה למשה ס"ק ס"ו.
קישור לתשובה אצלכם באתר:
https://din.org.il/2023/11/12/%d7%a0%d7%98%d7%99%d7%aa-%d7%94%d7%97%d7%9c%d7%a7-%d7%94%d7%a2%d7%9c%d7%99%d7%95%d7%9f-%d7%a9%d7%9c-%d7%94%d7%9e%d7%96%d7%95%d7%96%d7%94/
לכן שאלה:
איך 2 התשובות האלו,
מסתדרות יחד?
תודה.
נכון לא דייקתי כאן בלשוני העיקר היה שגם כמו ספרדים כשר לאשכנזים.
מחילה, מה הפסיקה הכן המדויקת?
תודה.
מה שכתבתי בתשובה שציינת אליה.
אז התשובה הכן מדויקת הינה:
לכאורה זה לא מעכב,
ובלבד שלא תהא אופקית.
נכון?
תודה.
נכון.
השאר תגובה