לתרומות לחץ כאן

הפרדה במחט בברית מילה / הסרת עור הפריעה ועור הערלה יחד

שאלה:

שלום לרבנים,
הייתי נוכח בברית לפני החגים,והביאו מוהל רופא.
המוהל עשה בהתחלה עם המחט הפרדה ולאחר מכן חתך עם הסכין את עור המילה והפריעה,ולאחר מכן הוא לא פרע עם האצבעות בטענה שלא נשאר קרום פריעה מספיק לפרוע.ראוי לציין שהמילה יפה ואין עור חופה בכלל לאחר כמה חודשים.
לשאלתי:אני יודע שהמנהג לעשות פריעה עם האצבעות,מה הדין אם הפריעה נעשתה באמצעות סכין או מספרים וללא אצבעות?
שמעתי מאברך שהברית כשרה אך הנשמה שלו לא מתוקנת(איני יודע מהיכן מקורו)

תשובה:

שלום וברכה

ננסה לדון בשני הנושאים שהצגת.

ראשית, לגבי מחט ההפרדה, אף שיש שנמנעו מכך, יש מקורות לסמוך להקל בזה, מנהג זה קדום, והובא כבר במגדל עוז ליעב"ץ נחל ט אות ה. בשם הגרי"ש אלישיב הובא שלא חיבב הנהגה זו משום שלדעתו זה עשוי לפצוע את התינוק. אמנם בשו"ת אגרות משה יו"ד ח"א סי' קנה כתב שכך מנהג רוב המוהלים, וראה בשו"ת שבט הלוי ח"ד סי' קלד שאין בכך פגם.

אמנם כתבו שם האגרות משה והשבט הלוי, שכדי לקיים מצות הפריעה כצורתה, יראו שלא להפריד לגמרי עד שהסוף שלא ירד הכל יחד עם עור הערלה. שכן המנהג לפרוע בציפורן ולקרוע אותה וכו'.

אמנם גם כאשר כל עור הפריעה הוסר יחד עם עור הערלה אין לפקפק בכשרות המילה, ראה שולחן גבוה רסד כז שכן היה מנהג סלוניקי, וראה שו"ת אגרות משה שבדיעבד ודאי המילה כשרה, וראה שו"ת מנחת יצחק ח"ט סי' ק.

שבוע מבורך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה לך הרב ירוחם,רשמת שהברית כשרה גם ללא הפריעה עם האצבעות אך האם יש אזכור מהקבלה/זוהר שבאופן הזה הנשמה לא מתוקנת כמו ששמעתי מאברך תלמיד חכם?(אך אם כן זה מעלה שאלה קשה על מנהג סלוניקי)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל