לתרומות לחץ כאן

ברית מילה

שאלה:

שלום לרבנים,
בשו"ת הרמב"ם בהלכות נשיאת כפיים תפילה רושם "מי שפסע על תלמיד חכם לעלות לדוכן הריהו עושה מצווה בעבירה"
מכאן רואים שיש פעמים שבעשיית מעשים מסוימים אדם לא יכול לקיים מצווה אם הוא הגיע אליה בדרך של עבירה. ולא רק אם החפצא גזול.
שאלתי: בברית מילה של בני, סנדק תלמיד חכם אמר לי "אני גוזר עליך לא להסתכל על הברית " (מפני שאני חושש מדם) ואני בכל זאת הסתכלתי.
אנא בעת התשובה יש לצאת מנקודת הנחה שהתלמיד חכם התכוון לגזירה.
1.האם אבי הבן(אני) קיים את המצווה או שזה דומה למקרה של הרמב"ם שהבאתי?
2.האם צריך הטפת ברית או שאין קשר בין אם אבי הבן קיים את המצווה לעצם חלות הברית?

בבקשה תענו לי,זה מדאיג אותי כי אני רוצה את טובת בני

תשובה:

אין חשש בכלל!!

ראשית אין קשר בין ההסתכלות שלך לקיום המצוה, אתה מינית מוהל כשליח ובזה גמרת את המצוה, אחר כך [נניח..] עשית עבירה, מה הקשר בין הדברים? שם מה שאיפשר את קיום המצוה הוא סיזוי התלמיד חכם! כאן ההסתכלות שלך אין לה קשר למצוה והיא לא איפשרה אותה! שנית אתה צודק שאין כל קשר בין קיום המצוה של הבן למעשים שלך. גם אם המוהל היה בא ומל אותו בלי רשותך הוא היה מהול כדין [אלא שהפוסקים דנו במקרה כזה אם הוא חייב לך עשרה זהובים על חטיפת הברכה].

רוב נחת ושמחה!

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה המהירה והברורה.
    קראתי עכשיו שהרב אשר וייס רושם שבמצווה שתכליתה התוצאה כגון מילה,פרייה ורבייה וקריעה וכו' אין בהם מצווה הבאה בעבירה.הוא מביא דוגמא כגון שמל בשבת(לא בזמנה) המילה כשרה למרות חילול השבת.
    אז זה נכון שבברית מילה לא יתכן מצווה הבאה בעבירה?

  2. מחילה הרב אך חשוב לי להבין את תשובתך:אז יוצא מהתשובה של הרב שגם אם אבי הבן עשה עבירה שקשורה למילה(כגון שההסתכלות עזרה למילה) אז במקרה הזה אבי הבן לא קיים את המצווה אך הברית כשרה בכל אופן כי הוא מינה את המוהל כשליח?

  3. מדובר על תיקון ברית לילד בן 2 בניתוח בהרדמה חלקית.אני החזקתי לו את הידיים והסנדק החזיק לו את הרגליים.הסיבה שאני מחמיר היא מכיוון שעצם ההסתכלות שלי בתהליך המילה שערך כמה דק' גרמה לי להחזיק את הידיים של הילד יותר בחוזקה ברגעים שהמוהל חתך ע"מ שהילד לא יזוז ברגעים הכי חשובים וכך זה אפשר למוהל לעשות את העבודה. ההסתכלות סייעה לי להבין מתי אני צריך לאחוז את הילד יותר בחוזקה .
    לכן אני רוצה לדעת,שגם אם נניח הייתה לי עבירה בזה,אם הברית כשרה ולא צריכה הטפה?
    זה מאד מאד חשוב לי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל