שאלה:
שלום רב
האם תינוק שנפדה על ידי כהן המאמין בתורה ובבורא עולם אך אינו שומר תורה ומצוות נחשב פדוי?
תודה רבה, אשמח למקורות
תשובה:
שלום וברכה
צריך לעשות פדיון הבן אצל כהן שומר מצוות, כהן שמחלל שבת בפרהסיה, גם אם הוא מאמין בבורא עולם, פסול מלשמש ככהן בפדיון הבן. ואם פדו על ידו – יש לחזור לעשות הפדיון אצל כהן שומר מצוות – בלי ברכה.
מקורות:
ראה שו"ת שבט הלוי חלק ב' סימן קעב, שו"ת באר משה חלק ה' סימן צה אות טז, ובשו"ת תשובות והנהגות חלק א' סימן תרסד. וראה עוד בספר אשרי האיש חלק יורה דעה חלק ב' פרק סח סעיף ו ובספר ילקוט יוסף שובע שמחות חלק ב' סימן שה סעיף נו.
בשו"ת שבט הלוי שם דעתו שאם פדו אצל אדם שאינו שומר מצוות יש לפדות שוב ואף לברך. אולם בשו"ת באר משה שם כתב שיפדה בלא ברכה. וכן כתב בשו"ת תשובות והנהגות שם שבמדינותינו שרובם נוסעים בשבת ר"ל, ואינם מכירים חומר איסור שבת, אפשר שיש לו דין תינוק שנשבה, ולכן נכון לפדות אצל כהן אחר כדין אבל לא יברך. וכ"כ בספר אשרי האיש שם בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, "פדה בנו אצל כהן מחלל שבת, יפדהו שוב, ולא יברך".
אז באמת אם הכהן ההוא השאיר את המטבעות אצלו זה גזל….
שאלה מעניינת ויש לצדד בזה לכאן ולכאן… אבל יש לפדות שוב.
הבעיה לפדות אצל מחלל שבת היא שהוא כופר במעשה בראשית? כי אם כן זה לא המצב המתואר בשאלה. השואל כותב שהכהן מאמין, אך אינו מקיים מצוות
הבעיה שהוא נחשב מומר.
האם הוא הדין באדם שלא מקיים מצוות אחרות? למשל אדם שלא באמת אכפת לו מהלכות לשון הרע/ הלבנת פנים?
לא. הכוונה לפי כללי דין מומר המבוארים בשו"ע יורה דעה סימן ב.
השאר תגובה