לתרומות לחץ כאן

גן ילדים ומשפחתון בבניין מגורים

שאלה:

ב"ה
הפעלת גן ילדים ומשפחתון בבניין מגורים כיום כגון בביתר עילית במקום שהעירייה נותנת מבנים מיוחדים להפעלת גני ילדים,

ומה שמפריע זה הרעש שהילדים קופצים עם מכניות וכדומה על גבי דירות מגורים, ורעש של ההורים שמביאים ולוקחים את הילדים בצהריים שזה רעש וכמות אנשים מדירת מגורים רגיל?

איך ניתן להפסיק את הפרעות הנ"ל

תודה רבה ולהשמע

תשובה:

שלום וברכה,

מקובל לפתוח גנים פרטיים ומשפחתונים בבתים, ולכם שכנים בבית משותף לא יכולים לעכב על פתיחת גנים ומשפחתונים למרות שזה מרבה הילוך של אנשים בחדר מדרגות ומרבה שימוש במעלית. ועד הבית יכול לגבות מחיר יקר יותר משכנים שמחזיקים גנים ומשפחתונים ומרבים בהוצאות ניקיון וחשמל, אבל לא ניתן לעכב בעדם.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ת חת"ס חו"מ סימן צב גבי מוכרי יין ויי"ש בביתם ורצו השכנים לעכב על המכירה. ופסק החת"ס על פי דברי המהרלב"ח (סימן צז) שכיון שאי אפשר למכירת היין בשוק, שעיקר הפרנסה שבאים אנשים לשבת בבית המשתה היין, להפיג את הצער והפחד, על כן לא יכולים השכנים להתנגד מהחנות שתיעשה בבית.

ולפ"ז כל מכירה שמקובל או משפחתונים שמקימים בבית, לא יכולים השכנים לעכב בטענת רעש ועוברים ושבים. ומסתבר שה"ה עסק קטן שלא מקובל שיעשה בשוק, שלא יכולים לעכב.

ויש לתת טעם בדין הנ"ל, לפי דברי החזו"א (ב"ק סימן יא אות כ): "ואמנם נזקי שכנים תלוי לפי ישוב העולם, וכל שעל המזיק קשה הזהירות ביותר, ואם אנו מחייבים אותו בכך אנו מקפחים את ישובו בעולם, אז אין אנו חושבים זה נזק אלא זהו ישובו של עולם".

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם שכן מתחת עובד לילות. או השכנה כגון בתינוקייה בבית חולים. עדיין הם יכולים לפתוח למעלה פעוטון כך שהבן אדם לא יוכל לחיות חיים סדירים מבחינת השינה. לא מדובר רק על תינוקות בפעוטון…

  2. אין אפשרות לאסור על שכן לפתוח פעוטון בביתו בגלל שכן אחר שעובד במשמרות לילה. בעל הפעוטון משתמש בביתו כדרך בני אדם, ולמרות שיש שכן שלא נוח לו בזה אין אפשרות לעכב עליו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל