שאלה:
ר' חיים קנייבסקי זצ"ל חיבר כידוע המון ספרים, ביניהם דרך אמונה וכן ספר על מסכתות קטנות כמו מסכת מזוזה וכיו"ב. כשלמדנו בכולל הלכות מזוזה השתמשנו הרבה בספר שלו, ומכיוון שאין משנה ברורה על הלכות מזוזה ציפינו שיביא את ערוך השלחן די הרבה, ולפי מה שיצא לנו הוא לא הביאו אפילו פעם אחת (לא עשינו בדיקת מחשב כמובן אבל כך יצא לנו). מה שאין כן בדרך אמונה הוא מביא את ערוה"ש מאות פעמים (!) לאורך כל הספר העצום שלו.
הרי חוץ מהחיי"א וקיצור ש"ע אין המון אחרונים על הלכות מזוזה, בפרט שאין משנ"ב, והיה מאד מתבקש שיביא את ערוך השלחן שהוא מעמודי ההלכה בכל מקום, והאם יש הסבר לכך?
שוב, שאלה מוזרה שאולי אין עליה תשובה, אבל בכל זאת…
תשובה:
אינני יודע… זו באמת שאלה שהיה צריך לשאול אותו עצמו, אני יכול רק לשער, שכיון שבהל' מזוזה יש המון חומר אחר, גם בספרי השו"ת, הוא לא ראה בכך צורך כל כך, לעומת זאת בזרעים ערוך השלחן העתיד הוא ממש ספר יסוד.
חג שמח.
אדרבא גם במזוזה אין כ"כ הרבה חומר אחר, סוף סוף אין משנה ברורה! וכל מקום שאין משנה ברורה עה"ש הוא מספרי היסוד, כפי שאפשר לראות בספרים עכשביים כמו שערי המזוזה של הר' שטיצלר, וכן באתרא קדישא הדין, אני רואה שהרבה תשובות בהלכות מזוזה מתבססות מטבע הדברים על עה"ש. לכן הפלא לדעתי כן גדול.
הדברים נדונו במאמרו של הג"ר יהושע ענבל שליט"א בירחון האוצר
כאן
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=31425&p=808673&hilit=%D7%99%D7%A8%D7%97%D7%95%D7%9F+%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A6%D7%A8#p805984
נט פרי חוסם לי את הגישה. יש אפשרות להעתיק את החלק הרלונטי כאן? תודה.
אין לי אפשרות, זה קישור לפיד די אף.
השאר תגובה