לתרומות לחץ כאן

סליחות י"ג מידות – ביום חמישי דוקא

שאלה:

שלום

סליחות י"ג מידות השנה צריך להיות ביום רביעי בלילה או בחמישי בלילה?
לפי הסדר של הסליחות אלו הסליחות האחרונות לפני הסליחות של עיו"כ.
אך בבית הכנסת שהייתי בו הלילה (מנהג אשכנזי ליטאי), הקדימו לומר הלילה סליחות י"ג מידות (ה' דעשרת ימי תשובה במקום לומר את של ד' דעשרת ימי תשובה). השליח ציבור אמר שנהוג לומר זאת בימי שני או חמישי.
האם יש לזה מקור? האם כך נוהגים מנהג ספרד החסידים?

תודה

תשובה:

הש"ץ שלכם צדק וכך המנהג בכל המקומות, לומר ביום חמישי שהוא יום הקריאה ורבים מתענים בו.

מקורות:

ראה שו"ת לבושי מרדכי רביעאה סי' יח.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. השנה זה יותר קל. יום לפני עיו”כ הוא ש”ק כך שבכל מקרה לא אומרים בו סליחות אז אם כבר מקדימים שיקדימו בעוד יום ליום חמישי. בשנים אחרות ישנה סיבה גדולה מאוד למה לא לשנות את הסדר אלא להגיד את זה ביום לפני עיו”כ כפי שזה נקבע במקור. הסיבה שזה נקבע כך הינו כי זה יום גדול מאוד. לפי השיטה שהעקידה היתה ביו”כ, וכפי שאומרים בתחינה לפני מנחה יו”כ, הרי שבח’ בחודש יצא א”א לעקידה. מעבר לכך ולכו”ע זה הרי היום בו החל חנוכת הבית הראשון. החשבון של ’שבעה ימים ושבעה ימים’ מביא אותנו ליום זה. ובקהילות מסוימות אכן מקפידים שלא להפוך את הסדר.

  2. סיבה נוספת, פשוטה יותר, ושייכת גם השנה, שבעיו”כ הרי לא אומרים תחנון ולכן גם לא מאריכים בסליחות אלא אדרבה מקצרים באופן משמעותי. ולכן ביום שקודם לו, בד”כ ח’, מאריכים ואומרים יותר.

  3. במחילת כבוד הרב שליט"א

    אולי ברוב קהילות ליטא המנהג כן, אך בקהילות אונגארן אין משנים הסדר. כמו כן, לפי מנהג פולין יש נוהגים כך ויש נוהגים כך.
    אם אינני טועה, מנהג פוזנא וגרודנא (הנזכר בלבוש, שאגב היה רב בשני המקומות הללו) לשנות רק חלק מהסליחות. איני מכיר מיש שנוהג כיום במנהג פוזנא וגרודנא, אך שלשת המנהגים שהזכרתי נהוגים ומוכרים כיום.
    אגב, יש אומרים שאין משנים הסדר כלל, וכתבו שהעניין הוא: לסיים בי"ג מידות. בעיו"כ הרי ממעטים בסליחות, לכן ביום האחרון בו אומרים סליחות בשלמות, אומרים י"ג מידות. וכן תמצא בסליחות של יום כיפור, אומרים פזמון י"ג מידות בנעילה (לפי מנהגי מזרח אירופה) או במנחה (לפי מנהג אשכנז המערבי), בשני בתרא, וביום אחרון של שובבי"ם

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל