לתרומות לחץ כאן

קיזוז תרומה מדבר שנתרם לבית הכנסת

שאלה:

שלום,

בעבר חשבתי לתרום שעון דיגיטלי לבית הכנסת, ובאחת הפעמים שקניתי פתיחת ההיכל של הפרנסה עלתה בי מחשבה האם ניתן לקזז מסכום שהתחייבתי לפתיחת ההיכל את השעון הדיגיטלי. שהרי גם ככה הכסף לפתיחת ההיכל הולך להחזקת בית הכנסת ולשיפורו והשעון גם הוא חלק מזה.

ומה הדין אם כבר תרמתי את השעון ולאחר מכן חשבתי לקזז?

תשובה:

אני לא בטוח שהבנתי.

את הכסף שאתה מתחייב תמורת מכירת הפתיחה אתה צריך להביא לגבאי מזומן, רק הוא יכול לקבוע מה עושים עם הכסף, אתה לא יכול לרכוש עלייה או פתיחה ולהביא את זה בחפץ שלדעתך נחוץ לבית הכנסת. כמובן שאתה יכול לייעץ לגבאי ואם הוא מסכים לנתב את הכסף כפי עצתך זה בסדר.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ומה הדין אם כבר תרמתי את השעון ולאחר מכן קניתי פתיחת ההיכל? גם אז ניתן לבקש מהגבאי שיקזזו את השעון? השאלה היא האם לגבאי יש כח להפקיע תרומת חפץ מבית הכנסת או שהחפץ הוא בבחינת נדר לגבוה. נפק"מ אם אדם תורם ספר לבית מדרש וראש הכולל לא חפץ בספר הזה, מה דינו של הספר, הפקר?

  2. השאלה היתה האם יש בכוחו להפקיע את השעון מרכוש בית הכנסת ואז לא אצטרך לשלם?

    ראוי להוסיף שקניתי את השעון לצורך הטרומיטין של השופר לדעת כמה זמן לתקוע, וכשבאתי להפעיל אותו בערב החג- מסתבר שהוא היה מקולקל, כך שהוא כלל לא נתרם.

    האם אני יכול להחזיר אותו לחנות שכן הוא בפועל לא נתרם או שצריך את רשות הגבאי?

  3. יש סמכות לגבאי לוותר מכספי בית הכנסת אם הוא רואה צורך, אבל באופן מוגבל, סתם לוותר לך כי אתה מבקש או כי הוא חסר שלך, נראה שלא בסמכותו.
    לגבי השעון, אינני יודע מה הכוונה לא נתרם, אם קנית את זה עבור בית הכנסת, אזי עכשיו זה רכוש בית הכנסת, ואם זה מקולקל וצריך להחליף, בית הכנסת יחליף. המקרה לא נהיר לי די הצורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל