לתרומות לחץ כאן

קבלת תוספת יום הכיפורים בהדלקת נרות

שאלה:

שלום הרב, לגבי דין קבלת יום הכיפורים בהדלקת נרות.
האם אישה ספרדיה שרוצה להדליק נרות לכבוד יום כיפור יכולה שלא לקבל עליה את הצום ולנסוע ברכב לבית הכנסת ורק לאחר מכן לקבל את הצום ? (ראיתי במקום מסויים שאישה מקבלת יום כיפור מיד בהדלקת נרות, אך לכאורה הדין הוא כמו בקבלת שבת שאישה ספרדיה לא מקבלת בהדלקת הנרות)
כמובן, בהתחשב לכך שהיא תספיק לקבל תוספת יום הכיפורים מדאורייתא, ולהדליק נרות עד חצי שעה לפני השקיעה.
תודה רבה!

תשובה:

באופן עקרוני אין הבדל בין שבת ליום כיפור. אמנם אם היא מברכת שהחיינו בעת ההדלקה היא מקבל עליה יום כיפור גם למנהג הספרדים [ראה ילקוט יוסף תשע"ו, סי' תרי סעי' ו], לכן לא תברך שהחיינו, כמו כן טוב להתנות שאינה רוצה לקבל קדושת יום הכיפורים בהדלקה זו. לא הבנתי מה כתבת שאחר כך היא מדליקה שוב תוך חצי שעה, אין הדלקת נרות פעמיים.

ענין תנאי זה, מבואר ברמ"א בסי' רסג סעי' י ובמשנה ברורה שם ס"ק מד. עדיף שלא האשה תנהג אלא רק תיסע ברכב שמישהו אחר נוהג בו, וכמו כן שלא תדלק נורה כשהיא פותחת את דלת הרכב. כיון שיש מחלוקת האם מועיל תנאי זה.

כמו כן, באופן זה תדליק בזמן המיועד לכך או כמה דקות קודם, אבל לא יותר מידי כי אחרת לא ניכר שזה לכבוד שבת, מאחר שלא קיבלה שבת בהדלקה. ממילא הפתרון הזה מועיל רק לנסיעה מאוד קצרה… כי המשנה ברורה מעיר שאין לחלל את השבת אחר 20 דק' שלפני השקיעה, כדי לחוש לשיטת היראים שזמן בין השמשות הוא לפני השקיעה ועוד תוספת שבת כמה דקות. ובכל מקרה אי אפשר להדליק לפני פלג המנחה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל