לתרומות לחץ כאן

אמר משיב הרוח ומוריד הגשם בקיץ וחזר ואמר מוריד הטל מבלי לחזור לראש הברכה

שאלה:

מנהג אשכנז בני חו”ל לא להגיד מוריד הטל בקיץ ולכן גם בסידורים מסוימים זה לא מופיע. דבר זה יצר בלבול. היה אצלנו בתפילה ש”ץ שבד”כ מתפלל נוסח ספרד וכשהגיע לברכת מחיה המתים ולא ראה מוריד הטל אמר בטעות משיב הרוח ומוריד הגשם והמשיך מכלכל חיים בחסד, תיקנו אותו אז הוא פשוט אמר מוריד הטל היכן שאחז. יצא לו משהו כמו ”משיב הרוח ומוריד הגשם מכלכל חיים בחסד מוריד הטל מחיה מתים ברחמים רבים” הסתפקתי האם זה הועיל? ובמידה ולא (לכאורה לא שייך) האם המשך הברכות עד סוף חזרת הש”ץ אינם ברכות לבטלה? האם מותר לענות אמן?מה בקשר לקדושה ולמודים דרבנן? (השאלה עקרונית גם לגבי ברכת כהנים אלא שבחו”ל זה לא נוגע כידוע)

תשובה:

בס' פסקי תשובות בסימן קיד כתב, שמה שכתב המשנה ברורה שם ס"ק יט שאף אם רק חזר לרב להושיע יצא ידי חובה, אין הכוונה שאם חזר למוריד הטל לא יצא ידי חובה, אלא שלמנהגם שלא אומרים מוריד הטל בהכרח חוזרים לרב להושיע. אבל החזן הזה שכן אמר מוריד הטל, נראה שדינו כמי שחזר לרב להושיע שיצא ידי חובתו בדיעבד אף שלא חזר לאתה גיבור.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. איני מבין מדוע זה בסדר, הרי הזכיר משיב הרוח ומוריד הגשם בקיץ, ולא תיקן תוך כדי דיבור ואם כן מה מועיל הזכיר מוריד הטל בהמשך הברכה, הרי לא עקר את דיבור הראשון!
    איני מדבר על דעות בפוסקים שאפילו תיקון של תוך כדי דיבור לא יועיל אלא חובה לחזור לראש הברכה שלדעתם כיוון שלדעתם תוך כדי דיבור לא יועיל לעקור אזכרת גשמים בימות הקיץ, אלא אפילו לפוסקים שתוך די דיבור מועיל לעקירת הדיבור הראשון גם באזכרת גשמים, זה חייב להיות תוך כדי דיבור, אחרת ממה נפשך למה שיצא ידי חובה?

  2. לא דקדקתי בלשון השאלה, מה שאני אמרתי זה שאם יאמר מוריד הטל מכלכל חיים וכו', אף שלא חזר לאתה גיבור ואפילו לא לרב להושיע יצא ידי חובה, אבל אם סתם אמר מוריד הטל באמצע והמשיך ממקום שהפסיק זה לא מועיל ואינו יוצא ידי חובה.

  3. בס"ד

    שלום וברכה

    תחילת הברכה לא מעכבת (הוא מזכיר גם אח"כ גבורה ותחיית המתים). ממילא כשאמר "מוריד הטל", התכוון לתקן את עצמו. נחשוב שהוא התחיל את הברכה מ"מוריד הטל" או מ"מכלכל חיים"

  4. תלוי אם התכוון להתחיל שוב את הברכה. מה שכן, במקרה המדובר בשאלה, איני מבין מה פתאום זה בסדר. הרי ברור שהוא חשב שהוא מתקן את עצמו, וכל אמר מוריד הטל והמשיך היכן שעצר. זה ודאי לא בסדר, וצריך לחזור לראש התפילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל