שאלה:
קראתי את המאמר הנפלא בעניין ז' מצוות בני נח
במאמר הובא דעת המשנה למלך שבני נח אסורים בשבועת שקר משום ברכת ה'.
בגמ' (שבועות כה, א) נאמר שכאשר אדם נשבע שבועה מסוימת, צריכה שבועה זו להיות "מילתא דאיתא בלהבא", כלומר: כאשר נשבע אדם "שבועה שיזרוק פלוני צרור לים"- אין לשבועה זו כל תוקף, שהרי אין אותו פלוני ברשותו להשבע עליו שיזרוק או שלא יזרוק, ואם נשבע כן כתב רש"י (שם ד"ה "ליתא") ש"אין זו שבועת ביטוי, אלא שבועת שוא" , וכן פסק השולחן ערוך (יו"ד סי' רלו, ב) ש"אין לו לישבע על חבירו שיעשה שום דבר שאינו ברשותו שיעשנו…"
שאלתי היא האם לגוי אסור להשבע גם שבועה מסוג כזה, או שרק אסור לו להשבע לשקר?
תודה רבה
תשובה:
הרעיון הוא שכל שבועה בה' היא בעצם שבועה בחיי הבורא וזה מהווה זלזול בשמו כאשר השבועה היא שקר, וממילא גם במקרה שציינת.
חודש טוב ומבורך.