לתרומות לחץ כאן

המלצות לגבי לימוד ההלכה למעשה

שאלה:

שלום כבוד הרב.

רציתי לבקש עצה יעילה כדי לדעת ולהבין את ההלכות, בלי בילבולים.
קראתי כמה שאלות ותשובות שיש באתר הזה המדברים על הנושא הזה.
אני יודע שהרב או הרבנים שענו המליצו ללמוד טור עם בית יוסף כדי לדעת טוב את ההלכות, או לקבוע עיתים בגמרא ובמשנה ברורה כדי להתקדם בידיעות של הלומד.

וגם ב"ה, היום יש כמה אפליקציות של תורה, כמו (בלי לעשות פרסומות):
– תורה עם פירושים,
– נך עם פירושים,
– משניות קהתי,
– הדף היומי,
– ובלכתך בדרך (יש תנ"ך, משנה, גמרא, הלכה, השקפה, קבלה, וכו׳),
– ספריא (גם כן),
– משנה ברורה,
– בן איש חי,
– כף החיים,
– קש"ע ילקוט יוסף,
– פניני הלכה,
– וכו׳, ב"ה.

קראתי גם באתר הזה כמה המלצות על ספרי הלכה, כמו:
– ספר חיי אדם,
– ספר ארחות שבת ד׳ חלקים (הרב שלום יוסף גלבר והרב יצחק מרדכי רובין),
– ספר שמירת שבת כהלכתה (הרב יהושע נויבירט),
– ספר הכשרות (הרב פוקס),
– ספר תפילה כהלכתה (הרב פוקס),
– ספר אישי ישראל,
– ספר שערי הברכה (הרב שמואל יוסף שטיצברג?).

אבל בכל זאת, זה עדיין מסובך, כי לא כולם מצליחים ללמוד למשל את כל המשנה ברורה מהתחלה עד הסוף תוך שנתיים או שלוש, גם אצל בחורי ישיבות שלומדים בישיבה כל היום.
וגם, ראיתי פירוש אחד של המאירי על פרקי אבות [פרק א, משנה ו] שהביא מאמר של אבות דרבי נתן שאומר (העתקתי את הטקסט שבמאירי, מאתר אחר של תורה): "הלומד תורה מרב אחד דומה למי שבקעתו במקום אחד זורע במקצתה חטים מקצתה שעורים מקצתה נוטע זתים מקצתה גפנים מקצתה אילנות נמצא האדם יושב במקומו וביתו מלא טוב וברכה הלמד מהרבה דומה לאדם ששדותיו מפוזרים כשהוא בזה לבו נקפו על האחר ואינו מתיישב על אופן אחד".

וגם, ספרי משנה ברורה או שמירת שבת כהלכתה למשל, הם ספרים שמתאימים יותר לאשכנזים בפרט.
(אני אוהב ומכבד את אחים שלי האשכנזים, אבל מה לעשות? אני ספרדי, ואני צריך ללמוד ולעשות כפי מנהגי הספרדים).
אני גם שמעתי רב אחד שאמר שהרב חיים קנייבסקי זצ"ל אמר שהמשנה ברורה לא מתאים לספרדים.
ולגבי ספרים כמו הכף החיים, זה גם כן מסובך, כי הוא הולך (אני חושב) לפי פסקי הבן איש חי, וגם הולך לפי שיטת הספרדים של בבל (עיראק, לבנון וכו׳) ולא של מרוקו למשל, כי ליהודי מרוקו יש מנהגים שונים ממנהגי יהודי בבל, הן במנהגים והן בהלכות למעשה.

ובמקרה שלי, אין לי רב.
נכון שלמדתי בישיבה, אבל לצערי זה לא הלך לי כל כך, כי נהייתי חולה, היה קשה לי מאד למצוא חברותא קבוע, הרבנים לא היו כל כך מרוצים ממני (בגלל שהייתי חולה ולא כולם הבינו בהתחלה), וכו׳.

ולכן, רציתי לדעת מה הרב חושב על זה.
כלומר, האם סוף סוף יש בעיה רצינית אם אני לומד הלכות כפי כמה דעות שונות?
והאם יש לרב עצות כדי להתקדם כמו שצריך, ולא להיות עם הארץ?

תודה מראש.
כל טוב ובשורות טובות.

תשובה:

שלום ידידי,

יש שנושאים בלימוד התורה, נושא אחד, הוא אחד אדם יעשה תלמיד חכם ויהיה בקי בהלכות. בענין זה אין דרכי קיצור, מה לעשות, נכון הלימוד לא קל, צריך ללמוד די הרבה לחזור ולשנן ולדעת מה נוגע לעדה מסויימת ומה הלכה כללית ועוד, אבל זו הדרך לזכות בלחיי תורה ובידיעת התורה.

יש נושא נוסף, כאשר יש לי שאלה ספציפית, או שאינני יודע כיצד לנהוג באירוע ספציפי, מה עושים, בענין זה יש אכן ספרי עזר טובים שמסכמים את ההלכות, לכל העדות ולכל הסוגים, ספרים ותיקים יותר ופחות, חלק מהספרים שהזכרת אינם דוקא לבני אשכנז אלא כוללים הרבה מנהגי העדות, כמו כן, יש היום רבנים שהוציאו ספרי קיצורים מסוג זה, כמו ילקוט יוס,, או כמו ספרי הרב אהרן זכאי או הרב אופיר מלכה, או הרב משה פנירי ועוד רבנים ספרדים., אפשר להעזר בהם, וכדאי גם שיהיה רב מקומי שניתן להתייעץ איתו.

והעיקר לדעת שקובץ על יד ירבה, לומדים בצורה נכונה ויעילה וגם אם ההספק נראה מועט, כל יום מתקדמים עוד קצת ובסוף יודעים הרבה בעזרת ה'.

בהצלחה רבה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. והאם נכון ללכת אחרי פסקי הלכות של כמה פוסקים שונים, בידיעה שלמשל לגבי נושא הכשרות יהיה רב אחד שיפסוק ההלכה ככה והרב השני או השלישי לא יסכים ויפסוק אחרת, ולגבי שבת הרב השני או השלישי יפסוק ההלכה ככה והרב הראשון לא יסכים על זה ויפסוק אחרת, וכו׳.

    לדעתי זו בעיה, כי זה נראה כמו "לערוך הקניות שלי" (כמו שאומרים בצרפתית), כלומר אני לוקח מה שמעניין אותי, אני הולך כפי הקולות של הרב הזה כשאני רוצה, או כפי הקולות של הרב האחר כשאני רוצה…
    או, אני הולך כדעת הרב הזה לגבי שבת, וכדעת הרב האחר לגבי הכשרות, וכדעת הרב האחר לגבי התפילה, וכו׳.

    תודה רבה.

  2. ודאי יש להשתדל ללכת אחרי פסיקת רב אחד או לעיין היטב ולראות משקל של כל דבר, כלומר כשיש דעה בעלת נוכחות לאסור נחמיר בה וכאשר מדובר באיזו דעת יחיד כנגד סוללת פוסקים אחרים יש להקל. אבל זה מצריך ידע ומיומנות, והטוב ביותר הוא לשאול כאשר יש ספקות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל