שאלה:
אדם נרדם לפני חצות לילה התעורר אחרי חצות ולא התפלל ערבית צריך לומר ברכות התורה למרות שבדעתו לחזור לישון
תשובה:
אם כוונתו ללמוד תורה ולא רק להתפלל, יש בזה מחלוקת גדולה בין הפוסקים, אבל כאשר בלאו הכי הוא רק קורא קריאת שמע שנסתפק הבית יוסף בסימן מו אם היא מחייבת ברכות התורה – לא יברך, ויכוין באהבת עולם שאם יש חיוב ברכה תפטרנו ברכה זו.
מקורות:
אדם שהלך לישון בתחילת הלילה בכוונה תחילה על דעת לקום כעבור שעה שעתיים וללמוד, נחלקו הפוסקים אם שינה זו נחשבת הפסק ולחייבו על ידי כך לברך ברכות התורה כשיקום.
ראה שו”ע סי’ מז סעי’ יב – יג ובמשנה ברורה שם ס”ק כח – כט. ובערוך השולחן הוסיף, שאם הוא יודע שהוא מתעתד לחזור לישון אין הוא חייב לברך אלא אם כן היה הדבר לאחר חצות הלילה.
על מחלוקת הפוסקים במי שישן בתחילת הלילה מתוך כוונה לישון לאחר מכן פעם נוספת את שנתו העיקרית, ראה שו”ת מהרש”ם ח”ג סי’ שלז שחייב לברך פעמיים אך כדי לצאת מן הספק יעשה תנאי כנ”ל, או יכוון באהבת עולם אם עדיין לא התפלל [איך הלך לישון לפני ערבית? הרי לא מועיל שומר לשינה?] ולעומתו בשו”ת קרן לדוד סי’ יא ותשובות והנהגות ח”א סי’ טז שמברך לאחר השינה העיקרית שביניהן, וע”ע מש”כ בזה בשו”ת מנחת יצחק ח”י סי’ ז.