שאלה:
מדי פעם שומעים טענה כי כל העדות שעלו מחו"ל לארץ ישראל צריכים לשנות את מנהגיהם בארץ בהתאם למנהגי א"י ולמנהגי ירושלים הקדומים מדין קמא קמא בטיל ואני תוהה בשלמא אם אותם עולים התיישבו בירושלים למרות שהם לא עלו כיחידים עליהם לנהוג כמנהג ירושלים הקדום,אבל לגבי עולים שהתיישבו באיזה ישוב או מושב בצפון או בדרום ובפרט בישוב חדש שהם הרב ,לא שמעתי מעודי שקהילה מעדה מסוימת ממקום אחד צריכה להתבטל למנהגי קהילה אחרת במקום אחר גם אם זאת ירושלים,ואני לא מבין מה הראיה לשיטתם מתשובת אבקת רוכל ס' ריב,כפי שאני מבין דין ביטול נאמר באותו מקום ולא ממקום למקום כמו בדיני או"ה באותה קדרה, האם אני טועה???
תשובה:
את טענתך זו שמעתי כבר לפני שנים רבות בשם הגרב"צ אבא שאול זצ"ל בעל אור לציון.
בכל מקרה אין ראיה מדברי האבקת רוכל שם, הוא מדבר על מציאות החיים שהיתה מצויה בזמנם שכל בני העיר חיו יחד וניהלו חיי קהילה אחת, ולכן כל מי שבא לשם כיון שהוא מועט הוא מחוייב לנהוג במנהגם. במציאות החיים כאן שלכתחילה אנשים באים ומייסדים בתי כנסיות משלהם, ומעולם לא באו על דעת להיטמע בקרב הותיקים, ולכתחילה בכל מקום היו כבר מאות שנים קהילות שונות כמו בארץ שהיו ספרדים מקומיים ואשכנזים תלמידי הגר"א ואשכנזים תלמידי הבעש"ט וכו' ומעולם לא התערבו ולא באו על דעת להתערב, באופן זה ברור שאין כל מקום לדין זה.
יישר כח. אומנם איני זוכר שפניתי באותו עניין,אך מ"מ לא השבתם כעת על שאלתי העקרונית אם שייך דין קמא בטיל ממקום אחד למקום אחר אף ששניהם בארץ ישראל.
בברכה
נראה לי שהגבת כאן על משהו אחר… לא כתבתי שפנית בעבר כי אינני זוכר, ועל עצם שאלתך השבתי בשם הגרב"צ אבא שאול..
במחילה ממש לא הבנתי את תשובתכם או למה אתם רומזים כאן…
לא רומז כלום, לא הבנתי את תגובתך, תקרא שוב אם התכוונת להגיב לתשובה זו, ואם כן, תפרט יותר את שאלתך.
אני הבנתי מתשובתכם שאכן כמו שכתבתי דין ביטול שייך רק באותו מקום באותה קהילה שהצטרפו אליה אחרים ולא על מנהגי קהילה במקום אחר .האם הבנתי נכון?
כתבתי שני דברים: א. שאתה צודק וכך שמעתי מהגרב"צ. ב. לפי דעתי גם באותו מקום זה לא שייך כיון שכבר לפחות 300 שנה יש בכל חלקי הארץ קהילות שונות עם מנהגים שונים.
תודה ויישר כח.הנחתם את דעתי.
בברכה רבה.
אני שמח שהנחתי דעתך, ותמיד אם אתה לא נענה מיד תזכור שיכול להיות שמישהו הלך לאיזה מקום וכו'…
השאר תגובה