לתרומות לחץ כאן

לשון הרע בצורה עקיפה

שאלה:

לכבוד הרב,
יש לי שאלה בנוגע ל-ל"ה, זאת שאלה כללית, אבל אני מביא דוגמא ספציפית כדי להבין האם יש בדבר הבא ל"ה:
אישה שפועלת להזיק לשמעון בלי סיבה כלשהי, אם שמעון אומר לראובן שהם קרובים כאשר מדברים על בעלה (שגם קרוב) של אותה אישה לוי (ששואלים בקשר לשלומו), ומביאים דוגמא מתוך התורה ואומרים (כדרך אגב, בלי שמות ורצון בדווקא לרמוז, אבל להבין את מצבו של לוי שקרוב וכואבים על מצבו) שהסיבה שהיתה טענה על יעקב שהחביא את דינה כיוון שאישה יכולה לשנות את האדם (צדיקה לשנות רשע לצדיק, וההפך, אז ההפך) יש בזה אישור ל"ה על אותה אישה (למרות שברור שאותה אישה יצאה מתוך עמיתך במעשים שלה, ורואים איך בעלה מושפע ממנה ונעשה חולה בגלל מה שגורמת לו)?
תודה

תשובה:

ברור שזה לשון הרע, הוא הרי מבין מה אתה אומר… ולא כל כך בקלות אנחנו מוציאים בן אדם מכלל עמיתך… כל אירוע נתון לפרשנות וכו'…

אם זה לשון הרע לתועלת עם כל הגדרים הכרוכים בענין מותר, ואם לא, אסור.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לכבוד הרב,
    אם שמעון החליט להפסיק שהבין שאסור הדבר, אז איך יכול לתקן (מספק שלא ברור אם נחשב או לא נחשב הדבר לתועלת כאן) ולבקש מחילה ממי שלא שייך לבקש ממנה מחילה עקב הנסיבות?
    תודה

  2. במקרים כאלו בדרך כלל אי אפשר לבקש מחילה, רק להתחרט ולהתחזק להבא, כולנו נכשלים העיקר לקום ולהבין שלהבא נסה להיות טובים יותר.

  3. שאלתי לא מזמן האם מותר יהיה להגיד לאדם ברמז לקרוא בספר דבר תורה שמדבר על מצבו ובעקיפין – אפשר להגיד שמרמז לו לפקוח עיניים על אדם קרוב אליו והוא אמור להבין זאת מיד במי מדובר.
    וקיבלתי מבית ההוראה מענה שכן הדבר מותר, אז במה שונה הדבר כאן, שזה במקום להפנות לספר?
    תודה

  4. אני מניח שהרב שם השיב מחמת שסבר שזהו לשון הרע לתועלת, שזה כמובן חשוב ומותר. באופן שזה לתועלת מותר לומר לו ישירות ולא צריך להראות לו בספרים…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל