שאלה:
שלום לרבנים רציתי לדעת באיזה מחסן צריך לשים בו מזוזה והאם עם ברכה? 2שמעתי רב שאמר שצריך לשים מזוזה גם בארובה אולי לא שמעתי טוב אבל האם זה הגיוני? תודה רבה
תשובה:
במחסן יש לקבוע מזוזה ללא ברכה. כמובן שאם הוא ממש חלק מהדירה יש לקבוע בברכה, כיון שמשתמשים שם ממש לדיורין.
פתח שאינו משמש למעבר אינו חייב במזוזה.
מקורות:
בגמרא ביומא יא,א נחלקו אמוראים אם בית התבן חייב במזוזה אף אם אין בו שימוש מיוחד או לא. ולהלכה נחלקו הרמב”ם והרא”ש כיצד לפסוק בזה, הרמב”ם פסק שבית התבן פטור ממזוזה אם אין בו שימוש לקישוטי נשים, והרי”ף והרא”ש פסקו שחייב וכן פסק השולחן ערוך בסימן רפ”ו סעיף ב’. אך כתב בערוך השולחן סעיף ט’ שעל אף שמנהג העולם לברך, ראוי לא לברך ולחוש לדעת הרמב”ם. וכן פסק באבני נזר חיו”ד סימן שפ”ב ובשו”ת רע”א סימן ס”ו תמה על המחבר שלא חש לדברי הרמב”ם לענין ברכה ובפרט שכך משמע בגמרא.השפת אמת יו”ד סי’ רפו ומזוזת מלכים סי’ יז, אבני נזר או”ח סי’ שפב, מקדש מעט סי’ רפו ס”ק ט, שו”ת מנחת יצחק ח”ד סי’ פט.
ובמחסן שאין בו ד’ על ד’ בשולחן ערוך שם סי”ג פסק שפטור ממזוזה, אך בפתחי תשובה שם כתב שמקום שאינו עומד למגורים אף אם אין בו ד’ על ד’ חייב, אמנם רבים חולקים על זה יעוי’ בשו”ת יביע אומר (ח”ד יו”ד סי’ כג), אך ראוי לצאת ידי כולם ולקבוע מזוזה בלי ברכה.
ראיתי לכ' להעיר על מה שכ' הרב וכן מה שהרבה מביאים, שערוה"ש כותב שלא לברך על מחסן. נכון שהוא כותב כן בסעיף שהרב מביא, אבל מהמשך הסימן נראה בעליל שהוא כתב כן להלכה ולא למעשה, כי בסעיף כ"ו מחייב חנות במזוזה (עם ברכה, כפי שמדייק מדבריו השבט הלוי י, ד אות ב') מטעם בית אוצר, ובסעיף מ"ו מפרש את הירושלמי באופן שיוצא שמחסן חייב במזוזה. ואם לא נגיד כדברינו אז יש קושייה על שבה"ל הנ"ל, אבל יותר נראה שצדק וערוה"ש למעשה כן פוסק לברך.
מכל מקום להלכה גם בחנויות קביעת המזוזה היא ללא ברכה כמבואר בשבט הלוי שם וכן המנהג הפשוט…
השאר תגובה