לתרומות לחץ כאן

בדיקה וביטול בחמץ שאינו ידוע

שאלה:

שלום הרב,
בפני יהושע בפסקה השלישית בתחילת פירושו על מסכת פסחים (מתחילה במילים "ומיהו בעיקר מילתא דבדיקה") הוא אומר שלכאורה מסברא התורה לא תחייב בביטול או בבדיקה כאשר יש רק חשש בעלמא שיהיה שם חמץ.
עפר אני לרגלי הפני יהושע, אך איני מבין, כיצד זה ייתכן ?
הרי במידה ויש שם חמץ הוא יעבור על בל יראה ובל ימצא, וכיצד נאמר שהוא לא חייב בביטול מהתורה ? תודה רבה, דרור .

תשובה:

שלום וברכה

הפני יהושע מביא שם את מחלוקת הראשונים הידועה האם איסור בל יראה ובל ימצא מהתורה הוא דוקא בחמץ ידוע או גם בחמץ שאינו יודע. כלומר ברור שאם ימצא חמץ יהיה חייב לבערו, השאלה אם עכשיו שאינו ידוע לו הוא עובר עליו מהתורה או לא, זו מחלוקת ראשונים בעיקר גדר איסור בל יראה ובל ימצא, וזה משליך כמובן על חובת הבדיקה והביטול בחמץ שאינו ידוע.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על המענה הברור והמהיר.
    אם הבנתי את הרב, ההגדרה לחמץ ידוע הוא חמץ שמצאת
    וההגדרה לחמץ שאינו יודע הוא חמץ שלא מצאת (אע"פ שאתה יודע שיש חמץ בבית, אך אינך יודע איפה הוא נמצא).
    האם הבנתי נכון ?

  2. אם אתה יודע שיש חמץ בבית זה חמץ ידוע, הכוונה שלא ידוע לך שיש חמץ, זה חמץ שאינו ידוע שלחלק מהראשונים חובת ביטולו ובדיקתו היא רק מדרבנן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל