שאלה:
האם לברך שהכל ומזונות או רק מזונות ממתין בחרדת קודש לתשובת הרבנים
תשובה:
שלום וברכה
השאלה שלך היא בעצם כוללת גם השאלה מה מברכים על שניצל עוף וכו', כל הדברים בהם מיני המזונות באים לתבלין ולא מעיקר המאכל, בענין זה המנהג הוא לברך שהכל והסיבה היא כך:
מלבד הכלל הרגיל שכל שיש בו מחמשת המינים וזה בא לטעם ולא לדבק אפילו הוא מיעוט ברכתו מזונות, יש לנו כלל נוסף, שכאשר המזונות בא רק לתבלין, הוא אינו חלק מהמאכל, כמו בשניצל למשל שאנשים באים לאכול עוף ולא מאפה… אלא שהעוף מתובל בפירורי לחם, או הגלידה מתובלת בעוגיות, ולכן מברכים שהכל והדגן טפל.
אשמח למקור לנושא מין דגן שבא כ"תבלין"
למעשה איני מבין מדוע הרב סובר שברכת גלידה עם שברי עוגיות ברכתה שהכל, השברי עוגיות נותנים טעם ממשי ולא "מתבלים" את הגלידה, מה גם שהכמות ניכרת מאוד
אינני זוכר כרגע היכן ראיתי הגדרה זו של תבלין, אבל ראה למשל שבט הלוי ח"ד סי' קסא וח"ו סי' כד, שמסביר שהנושא של כל שיש בו מחמשת המינים אינו גזירת הכתוב וכאשר ברור שהוא בא כטפל בעלמא הוא טפל למרות שבא לטעם, ועל פי זה מסביר מדוע על שניצל יש לברך שהכל למרות שהציפוי בא לטעם, ואינו מחלק בין ציפוי דק לעבה כמו שיש שחילקו, כיון שברור שהציפוי בא לשמש את העיקר שהוא הבשר.
ובעיני ברור שכך גם בגלידה, מדובר בשברי ביסקויטים פשוטים שאף אחד לא היה טורח לאכול אותם, ובודאי לא לשלם עליהם מחיר גלידה, אלא שהם באים להטעים את הגלידה, את המירקם את הטעם.. והם בודאי טפלים.
זה מעניין.
אבל הטעם שמין דגן אינו בטל הוא כיוון שיש לו חשיבות.
אז אם כדברי הרב, מדוע מברכים על פסק זמן מזונות ולא שהכל?
מה לי ביסקוויט דקיק זעיר בשלמותו בתוך מלבן שוקולד עבה לשברי עוגיות בתוך כדור גלידה?
בגלל שבגלידה העוגיות שבורות ובפסק זמן הופל הפנימי שלם,זה עושה את החילוק?
הוא הרבה יותר משמעותי שם לפי דעתי באופי המאכל.
טוב, ההגדרות פה דקות למדי.
לכן מי שמברך על שניצל בורא מיני מזונות אינו טועה.
השאר תגובה