לתרומות לחץ כאן

משלוח מרשת אייבי שהגיע באיחור למי שייך הטעות

שאלה:

לכבוד הרב שליט"א
אני בקשתי מחבר שיזמין לי מחשב מאתר מכירות אייבי, הוא הזמין לי מחשב, שילם עם האשראי שלו, (כי כבר כך מעודכן במערכת), ואני שילמתי לו מייד במזומן את כל התשלום של המחשב., אייבי יתחייבו שתוך 60 יום המחשב יגיע, ואם לא ניתן לקבל החזר כספי, למעשה עבר 60 יום, והמחשב לא הגיע, ביקשנו החזר כספי, ואכן החזירו את הכסף לאשראי בו חברי שילם, והוא החזיר לי את כספי, לאחר שבוע הגיע המחשב, לדואר של חברי, הוא לקח את המחשב , וטוען שהוא זכה בו.
לאחר בדיקה נמצא, שצורת המכירה אצלנו הייתה (יש כמה צורות של מכירה באייבי), שהמוכר שלח את המחשב, לתוכנית השילוח של אייבי, שזה אומר שהמוכר שולח את המחשב, למחסנים של אייבי,, והם מתחייבים לשלוח את המחשב לישראל, ברגע שהמחשב מגיע למחסנים של אייבי המוכר כבר לא יפסיד את כספו, גם אם המחשב אבד בזמן המשלוח, מי שיחזיר את הכסף לקונה זה חברת אייבי, וגם כל טענות שליליות שיהיה לקונה זה לא יפגע בשם של המוכר ברשת אייבי, כמובן שהם לוקחים על זה כסף מהמוכר, אבל למוכר זה שווה, כי הם מתחייבים, ועלהם האחריות. והמוכר כביכול סיים את המכירה שלו ברגע שזה הגיע למחסנים של אייבי.
וא"כ אני טוען שהמקח חל, בזה שאני שילמתי למוכר (ע"י כסף לגוי או מדין סיטומתא) והמכירה נגמרה והמחשב שלי, ואין כאן ביטול מקח, וזה לא חוזר לגוי, אלא זה שלי, אלא שקיבלתי פיצוי כספי מאייבי כמו ביטוח. והוא טוען שעד כמה שהאייבי שילמו את דמי המחשב, א"כ זכו במחשב, וממילא שייך להם המחשב, והוי אבידת הגוי, ומותר לו לקחת את המחשב, ומאידך אני אומר שהם לא זכו במחשב, אלא שלי הוא, אלא שמוטל עלי להחזיר להם את כספם והיות והם גויים הוי הפקעת הלואה ומותר..
עם מי הדין?? למי שייך המחשב?? שווי המחשב 2800 שקלים..
תודה רבה אם אפשר גם מקורות תודה רבה..

תשובה:

שלום וברכה,

המחשב שייך למי שקיבל את המחשב לידו. ולכן השליח שביצע את הקנייה שתפס את המחשב – זכה במחשב.

בהצלחה.

מקורות:

השליח ביצע הזמנה עבור המשלח, כאשר עבר הזמן והגיש תלונה, המקח התבטל. ולא משנה אם אייבי קנו או שהם שלוחים, הלקוח הוא הקונה ואם עבר הזמן המקח התבטל וקיבל את הכסף בחזרה. ומעתה המחשב הוא אבדת גוי שאסור להשיבה, ומי שהגיע לידו האבדה זכה באבדה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום הרב
    למה זה מוגדר כאבידת הגוי?.. הרי הדואר שומרת לגוי את המחשב. ואם לא יאספו את המחשב היא תחזיר את המחשב בחזרה למוכר.. א"כ זה שמור לו.. ולא נחשב אבידה.. כמו שכתב הנתיבות המפורסם בסי' רנט.. בהסבר דברי הרמב"ן שכל ששומרים עבור הבעלים (ואפי' אם הבעלים אינו יודע היכן הוא נמצא כמו כל שומר אבידה).. לא חשיב אבידה ולא מהני יאוש..
    וא"כ גם כאן אולי לא נחשב אבוד לגוי?

  2. הדואר לא נחשב שומר, אין כאן אדם מסוים ששומר את החפץ. המוצר נשלח עבור הקונה, ואחרי שעבר זמן רב המוצר אבד מעין הבעלים, אלא שאם הקונה לא יוציא את המשלוח יש סיכוי שזה יחזור חזרה למוכר והמוכר ימצא את זה, אבל עכשיו זה במצב שאבוד מהבעלים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל