לתרומות לחץ כאן

הפסק באמצע תהילים לעניית קדיש וקדושה ממנין אחר

שאלה:

אם אני נמצא במקום כמו הכותל המערבי שמתקיים בו כמה מניינים בזה אחר זה וכן באותו זמן, ואני אומר תהילים, האם אני צריך לענות לכל קדיש וקדושה שאני שומע סביבי, אם אני אומר תהילים, גם אם איני מתפלל עם אותו מניין?
ועוד שאלה, אם אני מתפלל במניין מסוים בכותל, מתי עלי לענות להקדיש וקדושה שאני שומע ממניין אחר?
תודה מראש וישר כח!

תשובה:

שלום וברכה

באופן כללי כל הדברים הבאים לבטא את האמונה כמו קדיש קדושה עלינו לשבח י"ג מידות מודים וכו', יש לענות עמהם גם כאשר אתה לא מתפלל איתם, אבל אם זה מפריע באמצע הלימוד או התפילה אין חיוב. התחושה שלי תמיד בכותל, ככל שאני לא לומד שם משהו מעמיק אלא אומר תהילים, שעדיף לעצור ולענות, שהרי שכר קדושה ואמן יהא שמיה רבה כה גדול, שמן הסתם זה עדיף לעצור באמצע התהילים ולענות.

מקורות:

עי’ אשל אברהם (מבוטשאטש, סי’ רטו) שבאמצע הלימוד אם לא ענה אמן מחמת טירדתו נראה שאין בזה עוון, ובפתחי תשובה (או”ח סי’ קכד) הביא משו”ת דברי דוד (סי’ מא) שיש חילוק בין קדושה שחייב לענות עם הציבור, לבין אמן וברוך הוא וברוך שמו שאינו חייב, ובשערים המצויינים בהלכה (סי’ כ סק”א) הביא שהכרעת כמה מהפוסקים שאין צריך לענות אף לא לקדושה, ולעומת זאת בכף החיים (סי’ צ ס”ק קטו) ושו”ת עמק תשובה (ח”א סי’ א) כתבו שיש חיוב לענות אף לאמן של קדיש ושאר ברכות וכל שכן אמן יהא שמיה רבא, וקדושה, וכן דעת הגר”ח קנייבסקי (נוטרי אמן ח”ב עמ’ קסו), ומכל מקום בעמק תשובה חילק בין לימוד ביחיד ללימוד ברבים שאין להם להפסיק.

ואמנם הגרש”ז אויערבאך (הליכות שלמה פ”ט ס”ו) ובשו”ת שבט הלוי (ח”ט סי’ מג) הכריעו שאם הדבר מהווה ביטול תורה שמפסיק כל פעם ואינו יכול ללמוד כהוגן, אין חיוב לענות על אף אמן, ואפילו אמן יה”ש רבא, אך קדושה כיון שנראה כמי שאינו מצטרף עם הציבור יש לו לענות, וכן נראה דעת האגרות משה (או”ח ח”ג סי’ פט) שיש לענות על י”ג מידות שאומרים בציבור.

מצינו בזה ג’ דיעות בין הפוסקים, יש אומרים שאין חיוב לענות אף לא לקדושה וברכו וכד’, ויש אומרים שקדושה וברכו יש חיוב לענות, אך אמן על הברכות או קדיש אין חיוב, ויש שכתבו שצריך לענות על כל הברכות, ונראה שאםאדם שכבר יצא ידי חובת תפילה, או שעומד לפני התפילה, ובדעתו להתפלל במנין מאוחר, אינו מחויב לענות באמצע לימודו לאמירת דבר שבקדושה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אני סתם לא מבין איך אפשר להתפלל ככה. כשיש מנין מימין מנין משמאל וכל אחד מהם אוחז במקום אחר לגמרי. מעבר לשאלה איך מתרכזים בצורה שכזאת וכמובן שאלת השואל הנכבד על מה חייבים לענות, מה בכלל גורם לכל קבוצת אנשים להיות מנין נפרד? ולמה זה לא יחשב כשני ש”צים? ומה בקשר לנושא של תרי קלי לא משתמעי?

  2. טוב, כמובן בדרך כלל כל מנין מתחיל בזמן אחר, כל שתי דקות מתחיל מנין… לשאלה איך ניתן להתרכז, אשריך שאתה כנראה לא צריך התעוררות מבחוץ לכוונה בתילה, אצלי אדרבה, התפילות שאני מתפלל לעתים בכותל המערבי מחיות אותי, ההתרגשות והקירבה העצומה למקום המקדש נותנות לי מוחין דגדלות והכוונה היא אחרת לגמרי, מי יתנני כל יום להתפלל כאלו תפילות… ה' יחיינו ויקיימנו.

  3. טוב אז כמובן שהמקום נותן רגשות והתרוממות הרוח. ואין חולק על כך. ואכן ללכת לשם לגמור ספר תהילים זה דבר עצום. שאלתי הייתה על תפילה. הן מהצד הפרקטי ואדרבה כיון שאני זקוק למנת יתר של התעוררותא דלתתא וכולי האי ואולי. אשרי הרב המשיב שיכול להתרכז בתפילה כולה גם במצבים כאלו. אצלי אישית ככל שאני מנסה להתרכז בבית כנסת רגיל מספיק שמישהו לידי תפאום יתחיל בקול "ויברך דוד" או "כי בא סוס פרעה" ואני כבר מנסה להיזכר באיזה הללוקה אני אוחז. וכאשר כל א' מצד אחר אומר משהו אחר כבר אין סיכוי.
    אבל גם מבחינה הלכתית, כאשר בכל חדר ב"שטיבלאך" יש מניין אולי כן אפשר להתעלם מאחרים ולהתרכז כמו כן כל חדר קובע מקום לעצמו. כשזה הכל במקום אחד ללא מחיצות ביניהם מה גורם "הלכתית" לכל עשרה להוות מניין שונה? מהיכי תיתי שהעשרה הללו הם מניין נפרד מהעשרה שלפניהם מאחריהם מימנם ומשמאלם? ע"פ סברא זה הכל מנין אחד ענק עם עשרה חזנים שכל אחד אומר קדיש אחר

  4. לא הבנתי אותך, אם הקצב הוא שונה אז הצירוף הוא של כל מנין למה שהם אומרים והמקום בו הם אוחזים, מה זה משנה שהם באותו חדר?

  5. מחילה מראש אבל עדיין לא זכיתי להבין. האם יש לכך מקור? לי אישית אין מקור הפוך אבל זהו חידוש עצום בעבורי. לפי הבנתי הדלה ע”פ סברא ככל שאין מחיצות שמפריד ביניהם זה נראה יותר כמנין אחד גדול גם אם כל קבוצה אוחזת במקום אחר לגמרי? ומאי נפק”מ מביכנ”ס רגיל שבו חלק סיימו ישתבח וחלק עדיין אוחזים באמצע פס”ד ופלוני שמתפלל יותר לאט התחיל כבר ברכות ק”ש? ס”ה כולם מתפללים באותו מנין ואין יותר מש”ץ אחד ואיך כאן שכולם נמצאים ביחד, גם אם הם אוחזים במקום אחר, ויתפללו בקצב שונה, עדיין, זה מקום אחד! האם דעתם בעלמא מספיק לחלק את המניין למספר מניינים שונים? והאם יש לכך מקור? (ואם כן, למה בכל ביכנ”ס כשמנסים לחלק את המניין מחפשים חדר נפרד לכל קבוצה?)

  6. דעתם בשילוב זה שאינם אוחזים במקום אחד ודאי מחלק ביניהם, אינני יודע לומר כרגע מקור אבל אינני רואה בזה חידוש. כשאוחזים יחד והם באותו חדר, כמובן אין טעם בחלוקה זו. אולי זה גם ברכה לבטלה או ברכה שאינה צריכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל