לתרומות לחץ כאן

גר שנימול על ידי גוי

שאלה:

שלום וברכה,

הערו"ה כותב ככה:
ערוך השולחן יורה דעה סימן רסד
כתבו הרמב"ם והש"ע דאם מל העכו"ם א"צ לחזור ולמול פעם שנית עכ"ל ויש שכתב הטעם דלא מצינו מילה בתורה לשמה [ט"ז סק"ג] ותמוה הוא דזהו דעת מי שמכשיר בגמ' שם מילת עכו"ם אבל אנן הא קיי"ל דפסול מדרשא דקראי כמ"ש בסעי' א' והסמ"ג כתב דצריך ישראל להטיף ממנו דם ברית וכן פסק רבינו הרמ"א וכתב שכן עיקר ויש שכתבו דגם הרמב"ם מודה בזה שצריך הטפת דם ברית רק שכתב שא"צ מילה פעם שנית [ב"י וש"ך סק"ג] ומאד תמוה דמה שייך א"צ למול פעם שנית מה ימול הלא כבר נחתכה ערלתו ובע"כ כוונתו שא"צ הטפת דם ברית ולכן נראה עיקר כמ"ש רבינו הב"י בעצמו בספרו כסף משנה משום דמסוגיא דמנחות [מ"ב א] משמע להדיא דס"ל לסתמא דהש"ס דמילה בעכו"ם כשרה ע"ש ולכן סמך עלה הרמב"ם בדיעבד אבל אנן לא קיי"ל כהרמב"ם אלא כפסק רבינו הרמ"א: 

האם כל הדיון הזה הוא רק לגבי מילת יהודי? או האם גם נכון שלפי הבנתו של הערו"ה לגבי שיטת הרמב"ם, מי שנתגייר ובתהליך הגיור נמול ע"י גוי בדיעבד לא צריך לחזור ולמול פעם שנית (ואפילו לא צריך הטפת דם)? או האם יש סיבה לחשוב שהדין שונה בדיני גיור?

תודה רבה מראש!

תשובה:

שלום וברכה

יש מחלוקת ראשונים, אם גר שהתגייר כשהוא מהול צריך הטפת דם ברית, ואני מעתיק לך מה שנכתב בזה בספר משנת הגר לרבי משה קליין שליט"א ונמצא בעריכתי:

גר שנתגייר כשהוא מהול, וכגון שנימול בגיותו[1], או שנולד ללא ערלה[2], ובא עתה להתגייר, נחלקו הפוסקים בדינו: יש אומרים, שאף שמשולל הוא ערלה ומנוע מלקיים מצות מילה ממש, אעפ"כ צריך להטיף ממנו דם ברית[3], ולא די לו בטבילה לבד לשם גרות[4]. ויש אומרים, שכל שאין לו ערלה אינו בתורת מצות מילה ודי לו בטבילה לבד[5].

 


[1] ראה שו"ע (סי' רסח סעי' א), וביאור הדברים להלן.

[2] רמ"א שם.

[3] בגמרא שבת (קלה ע"א) איתא: "תנו רבנן, ערלתו ודאי דוחה את השבת וכו', ולא נולד כשהוא מהול דוחה את השבת, שבית שמאי אומרים צריך להטיף ממנו דם ברית, וב"ה אומרים אינו צריך. א"ר שמעון בן אלעזר, לא נחלקו בית שמאי ובית הלל על הנולד כשהוא מהול שצריך להטיף ממנו דם ברית, מפני שערלה כבושה היא, על מה נחלקו, על גר שנתגייר כשהוא מהול – שבית שמאי אומרים צריך להטיף ממנו דם ברית, ובית הלל אומרים אין צריך להטיף ממנו דם ברית. וכ"ה במדרש (בראשית רבה פ' מו אות יב).

בירושלמי (שבת פי"ט ה"ב) אמרו: "רב אמר, המול ימול – מכאן לנולד כשהוא מהול שצריך להטיף ממנו דם ברית".

ושורש הספק בזה הוא בעצם גדרה של מצות הטפת דם ברית, וג' צדדים יש בדבר:

א. האופן הראשון בזה, הוא שמצות ההטפה במקום המילה עומדת, והיינו שקטן זה שאין לו ערלה, חייבתו תורה מקרא ד"המול ימול" או מחמת ספק ערלה כבושה, להטיף דם ברית, שעל ידי זה הוא מקיים את מצות המילה בענין מה מגזה"כ ופקע ממנו תורת ערל ונעשה מהול.

ב. באופן אחר י"ל, דבכל קיום מצות מילה נאמרו שני ענינים – שיסיר את הערלה מבשרו ויטיף ממנו דם ברית, ובהצטרפות שני ענינים אלו יחד מתקיימת מצות המילה. משום כך, בקטן הנולד מהול, הגם שא"א לקיים בו את ענין הסרת הערלה, מ"מ מהענין השני שבמצות המילה, שהוא הטפת הדם, אין מקום לפוטרו. וכ"כ בס' תיקון משה (פולאק, ח"א אות יא, עמ' פג).

ג. האופן השלישי בזה, הוא שהטפת הדם אינה פרט מדיני מצות המילה, אלא מצוה בפני עצמה היא, שחייבה תורה לזה שאינו בתורת מצות מילה שיטיף מדמו, ולמדוה מקרא ד"המול ימול".

והנה, לפי פשוטם של דברים אפשר היה לחלק בזה בין דין ההטפה שנאמר בקטן הנולד כשהוא מהול לגר שנתגייר כשהוא מהול. שהרי לגבי קטן פירש ר"ש בן אלעזר, שהטעם שהצריכוהו הטפה הוא מפני שאינו משולל ערלה אלא שכבושה היא, ואפשר שע"י ההטפה מתקיימת מצות המילה במקצת, שהרי הוא שייך בה מחמת ערלתו הכבושה. אבל גר שנימול בגיותו והסיר כל ערלתו, מופקע לכאורה מכל ענין המילה, שהרי אין לו ערלה, ובעל כרחך מצות ההטפה המתקיימת בו חיוב בפני עצמו הוא, ואין בו קיום למצוה זו שאינו שייך בה.

וזוהי כוונת דברי רבי שמעון בן אלעזר, דלא נחלקו ב"ש וב"ה על הנולד מהול שצריך הטפה שכן ערלה כבושה היא ומצות המילה מחייבתו לכך, ומחלוקתם היא רק בגר שנתגייר כשהוא מהול, האם חייבוהו מדיני הגרות להטיף מדמו אף שאינה מתורת מצות מילה, או שמא כל ענין ההטפה הוא רק כאשר הדבר מהווה קיום למצוה זו, וכמו שנתבאר.

עוד י"ל בביאור מחלוקתם ע"פ הנ"ל, דלכאורה צ"ב, לסברת רבי שמעון בן אלעזר ששורש דין ההטפה הוא מחמת החשש שמא ערל הוא אלא שנכבשה ערלתו, א"כ מה מהני לזה הטפת דם הברית, הרי עדיין ערלתו כבושה בגופו [וראה להלן שהארכנו לבאר ע"פ קושיא זו את מחלוקת הראשונים באופן קיום מעשה הטפה], אולם אם נאמר ששתי מצוות חלוקות הן אתי שפיר, והיינו שבכל מעשה מילה נאמרו שתי הלכות, שימול ויטיף דם, וכיון שיש לו ערלה ומחוייב הוא במצות המילה, אף שפטרוהו מהסרת הערלה שאין הדבר בידו, מ"מ ממצות ההטפה עדיין לא נפטר. ובזה נחלקו גבי גר שנימול בגיותו, האם עדיין דין ערל עליו להצריכו לכל הפחות הטפה, או שמא כבר פקע מיניה שם ערל לגמרי בעת הסרת ערלתו ושוב אינו שייך אפי' בהטפה זו [וראה שו"ת זכר יצחק סי' א וסי' לא שפירש כך את דברי הגמרא, ובשו"ת כתב סופר יו"ד סי' קטז שהאריך הרבה בבאורה של הלכה זו].

והנה, לשיטת הירושלמי דלעיל שדין הטפת דם ברית בקטן שנולד כשהוא מהול ילפינן מקרא ד"המול ימול", נראה פשוט לכאורה שאין לחלק בזה בין קטן שנולד מהול לגר שנתגייר כשהוא מהול, דכיון דצריכינן לזה לדרשה מיוחדת חזינן שחובת ההטפה אינה מחשש ערלה כבושה, אלא אחד משני הטעמים לעיל, או שמדיני המילה הוא שיטיף דם והלכה זו יכולה להתקיים גם אחר הסרת הערלה, או שמצוה נפרדת היא שאינה מענין המילה כלל.

מיהו לשיטת הבבלי בזה יש להסתפק בכל הנ"ל, אם מה שאמרו שחובת ההטפה היא מחשש ערלה כבושה כוונת הדברים היא שע"י ההטפה מתקיימת מצות המילה שמחוייב בה מחמת ערלתו הכבושה, וממילא בגר שנימול בגיותו ומחוסר ערלה אין טעם למצוה זו, או שמחמת ערלתו הכבושה הוא נחשב ערל, ואחר שדינו כערל חלה עליו חובת ההטפה מקרא דהמול ימול כמובא בירושלמי.

בגדרה של מצוה זו נחלקו הפוסקים, דעת רוב הראשונים שמצוה דאורייתא היא, עיין מנחת חינוך (מצוה ב ס"ק יג), ועי' שו"ת בית יצחק (או"ח סי' לו אות א) שאפשר שהוא מדברי קבלה, וכן נראה בצפנת פענח (ורשא ח"א סי' קנב). ויש שנקטו שאינה אלא מדרבנן, כ"כ במנחת חינוך שם בדעת הרמב"ם, וכ"ה בים של שלמה (יבמות פ"ח סי' ו) וקרן אורה (יבמות שם). אמנם בקרית ספר על דברי הרמב"ם הנ"ל נקט בדעתו שמצוה דאורייתא היא. ומ"מ גם אם היא מצוה דרבנן יש לברך על הטפה זו כשאר מצוות שחיובן דרבנן, וראה מש"כ בזה בשו"ת אחיעזר (ח"ג סי' כז ד"ה ומתוס').

בשו"ת זכר יצחק (שם) עמד אף הוא על ההפרש בין דברי הבבלי והירושלמי בענין זה, ונקט שלדעת הבבלי הפסוק "הימול ימול" דמרבינן מיניה לנולד מהול שצריך הטפה נאמר דוקא קודם מתן תורה, אבל לאחר מתן תורה, מן הפסוק "ימול בשר ערלתו" יש ללמוד שרק מי שיש לו ערלה מחוייב בהטפה ומי שמחוסר ערלה אינו שייך בהטפה. ולכן, קטן שנולד מהול ויש לחוש אצלו לערלה כבושה שייך בדין הטפה, אבל קטן שנימול שלא כדין אינו בכלל דין זה.

 לעומת זאת בגר שנימול בגיותו, אף שמחוסר הוא ערלה לגמרי עדיין כתב שם שיש מקום לחייבו בהטפה, שכשם שמצינו באבותינו שנכנסו לקהל ישראל בהדרגה – בתחילה היו בני אברהם ונצטוו במקצת מצוות, ורק אח"כ באו לכלל ישראל לגמרי וקיבלו עול תורה במעמד הר סיני, כך כל גר בתחילה מתקדש בקדושת אבותינו שקודם מתן תורה, ורק לאחמ"כ בא לכלל ישראל לגמרי. וכיון שהוא מתקדש בקדושתם שקודם מתן תורה, נכלל הוא בקרא ד"הימול ימול" שנאמר בהם קודם מתן תורה, לחייב הטפה אף שהוא מחוסר ערלה לגמרי. נמצא ישראל שנימול שלא כדין אינו בתורת הטפה, אבל גר שנימול בגיותו חייב בכך.

ברכה  על ההטפה

על פי זה ביאר בזכר יצחק שם מה שכתב הרמב"ם (מילה פ"ג הל' ו), שכשם שאין מברכין על הטפת דם ברית בישראל שנולד מהול, כך אין מברכין על ההטפה בגר שנימול בגיותו. ע"כ. והדברים צ"ב, שהרי בנולד מהול הסיבה לכך שאין מברכין על הטפתו היא משום שכל חיובו בהטפה הוא מחשש ערלה כבושה, וכיון שאין הדבר ידוע בבירור, הוא ספק ברכות דאזלינן להקל, אבל בגר הנימול בגיותו אין כל ספק, וא"כ אחר דקיי"ל שצריך הטפה, מפני מה לא יברך עליה.

וכתב ליישב ע"פ הנ"ל, דהא איעיקרא דהאי דינא יש לעיין, מפני מה מברכים על מילת גר, הרי אין כל מצוה למול גרים, והכשר בעלמא הוא לו להכנס לקהל ישראל, ואף לאחר המילה עדיין דינו כנכרי עד שיטבול. וע"כ הטעם בזה הוא, דכיון שע"י מעשה מילה זה נפטר מקיום מצות המילה גם לאחר שיבוא לקהל ישראל, נמצא שיש בה קיום מצות מילה. וא"כ באופן שמצד מצות המילה אין טעם להטפת דם ברית בגר מהול, וכל היסוד לחיוב ההטפה אצלו הוא רק מחמת שדינו כבן אברהם יצחק ויעקב שקודם מתן תורה, לא שייך לברך על הטפה זו. כן פירש בזכר יצחק שם.   

קטן שנולד מהול – אם נחשב ערל לתרומה ונשיאות כפים

נפקא מינה יש בשאלה זו שבגדר דין ההטפה, לענין קטן הנולד מהול, מה יהא בדינו כל זמן שלא הטיף, האם נחשב הוא כערל ואסור באכילת תרומה, או לא [ראה רמב"ם תרומות פ"ז הל' יא שמתירו באכילת תומה, ולעומתו במאירי יבמות עב ע"א]. ומדברי הצפנת פענח שם בבאורו לשיטת הרמב"ם מבואר, שגם קטן שחובת מילתו היא משום ערלה כבושה אינו נחשב ערל ומותר בתרומה.

ובטעמו של דבר פירש שם, שאף אם חובת ההטפה היא מדיני המילה, מ"מ כיון שאין הסרת הערלה, אלא פרט הוא מקיום מצות המילה, אין לזה כל שייכות עם היתר אכילת התרומה שענינה היותו ערל. אמנם לשיטת האור זרוע דלהלן גבי אופן עשיית ההטפה, דס"ל שההטפה אינה רק חלק ממצות המילה, אלא שקולף את ערלתו הכבושה, ודאי נחשב ערל כל זמן שלא קיים מצותו. וע"ע משכנות יעקב (יו"ד סי' סג), ומה שדן בדבריו בס' דרך אמונה (תרומות פ"ז הל' י בביאור הלכה).

נפק"מ נוספת יש בזה, אם מותר לישא את כפיו קודם הטפה, דאם מצות ההטפה היא מעיקר דין המילה, א"כ דינו כערל שאינו נושא את כפיו, אבל אם מצוה נפרדת היא, אין כל מקור לפוסלו מלישא את כפיו.

גר שנימול בשבת האם צריך הטפה

בשו"ת רבי עקיבא איגר (מהדו"ק סי' קעד) נשאל, לגבי מילה שלא בזמנה שאינה דוחה את השבת, באם עבר ומל בשבת, אי אמרינן בזה "מלתא דאמר רחמנא לא תעביד אי עביד לא מהני", שיחשב כמי שנחתכה ערלתו מאליה וצריך להטיף ממנו דם ברית, או שמא, כיון שמחמת דיני המילה עצמה נעשה הדבר בהכשר ורק "יומא הוא דקגרים", אינו מעכב. ומסקנתו שם, שאין צריך להטיף ממנו דם ברית [וראה פתחי תשובה ריש סי' רסו שהאריך בדבריו אלו ע"פ סוגית הגמרא בשבת (קלז ע"א), גבי מי שטעה ומל בשבת קטן שזמנו לימול בערב שבת, דהוי מילה שלא בזמנה שאסור לעשותה בשבת, אי יצא בה ידי חובתו או צריך להטיף דם ברית].

וה"ה כאן לגבי הטפת דם ברית של גוי בשבת, אף שלכתחילה הדבר אסור מ"מ נראה דבדיעבד יצא ידי חובתו, וכן מבואר בדברי המהרי"ט בקידושין (כט ע"א), בסידור היעב"ץ, ובשו"ת משנה הלכות (ח"ב סי' יג).

[הסיבה לכך שאכן אין אנו פוסלים מילה זו מדינא ד"מלתא דאמר רחמנא לא תעביד אי עביד לא מהני", כתב רבי עקיבא איגר שם, דכל שאף אם נבטל מצותו לא יתקן הלאו על ידי כך, אין דין זה נוהג בו. והוסיף, דאין לומר דעדיף לבטל מצותו שעל ידי כך יחשב "כמקלקל" שאינו אסור בשבת אלא מדרבנן והוא תיקון פורתא לאיסורו, דזה אינו, שהרי עדיין הוא נחשב מתקן, כיון שלא יזדקק אחר השבת אלא להטפת דם בלבד. ולכאורה מדבריו אלו של רעק"א יש להוכיח קצת שלמד שעל ידי מעשה ההטפה מתקיימת מצות מילה, שאם הטפת הדם מצוה בפני עצמה היא, איזה תיקון יש בדבר, הרי הוא מפסיד מצותו. ובדוחק יש לומר שעדיין יש תיקון בכך שאינו ערל ואינו בכרת, וצ"ע בזה (ועי' מה שפלפל בדבריו בשו"ת כתב סופר או"ח סי' לה, דלכאורה אם התיקון הוא עצם הסרת הערלה ניחא, אבל אם התיקון הוא בקיום המצוה, מאי מהניא עשייתו בשבת, עיי"ש). עוד י"ל בזה, ע"פ מה שכתב מהרי"ט אלגזי בספרו שמחת יו"ט (סי' מב), דלא אמרינן "אי עביד לא מהני" אלא באיסור שנתפרש להדיא בקרא, וכיון דלא נתפרש להדיא בתורה לאסור מילה בשבת לא שייכא בזה הלכה זו, וצ"ע].

ועוד יש להוסיף בעיקר הנדון בזה, דהנה, בספר מגן אבות (למהר"ם באנעט, שבת עג) הקשה, לשיטת הרמב"ם (שבת פ"ח הל' ז) דהחובל בשבת חייב משום מפרק והוי תולדה דדש, מפני מה חייבוהו למל בשבת משום חובל, הרי לענין דש קיי"ל דאינו חייב עד שיפרק בכשיעור גרוגרת [ראה שבת צה ע"א]. ותירץ, דכיון שמעיקר חובת המילה צריך שיצא ממנו דם, וכמו שאמרו (שבת קלד ע"א) גבי תינוק שהיה ירוק "המתינו לו עד שיפול דמו", רחמנא אחשביה, וחייב אפי' בפחות מגרוגרת [באופן דומה כתב באבני נזר או"ח סי' מט אות ה, דשיעור גרוגרת נאמר בבהמה ולא באדם שעצם חבלתו אסירא, וא"צ בו לשיעור זה]. אמנם בשו"ת בית יצחק (או"ח סי' לו) פקפק מעט בדבריו אלו, דמדבריו משמע שהטפת דם ברית היא מעיקר חובת המילה גם במי שנימול ערל, ומדברי הש"ך (סי' רסב ס"ק ב) נראה דאין הדבר כן, דכתב שם שהטפת דם ברית אינה דוחה את השבת, ומשמע דטעמו בזה הוא שאין קיום למצות מילה ע"י ההטפה אלא מצוה בפני עצמה היא. ובאמת היא גופא הנדון כאן, ויש לדחות ראייתו, דאף שיש בזה קיום למצות המילה בענין מה, ודאי אינה מילה גמורה ואין הכרח שתדחה את השבת כמותה.

[4] רי"ף (שבת נד ע"א מדפי הרי"ף), וברא"ש שם (סי' ה) שכן מנהג העולם. וכ"כ הרמב"ם (מילה פ"א הל' ז), בעל הלכות גדולות (הל' מילה עמ' קמו), וסמ"ג (לאוין קטז), שו"ע ורמ"א (ריש סי' רסח). אלא שלענין קטן הנולד כשהוא מהול נחלקו ביניהם, הבה"ג והרי"ף נקטו שאינו צריך הטפה, ואפשר שהטעם בזה הוא שכל שנולד ערל שייך בחיוב מילה, וכיון שנימול בגיותו ולאו תורת מילה עלה צריך להטיף ממנו דם ברית, אבל קטן שנולד מהול הופקע מעצם ברייתו מפרשת מילה וא"צ הטפה. ואילו הרמב"ם שם והסמ"ג למדו שגם קטן הנולד מהול צריך הטפה, וכן נקטו המאירי והר"ן, וכן כתב הטור בשיטת אביו הרא"ש [וראה בית יוסף שמצדד כן גם בדעת בה"ג, ושלא כהבנת התוס' שם בדבריו], וכך היא גם שיטת הרמב"ן בשבת שם. ודבריהם אלו הן כשיטת רבי שמעון בן אלעזר אליבא דבית שמאי.

בשו"ת משנת רבי אהרן (ח"א סי' לה) כתב בביאור דעת בה"ג, דהטפת דם ברית שייכא בכל אופן בו הוא נקרא ערל, ולכן, קטן ישראל נחשב ערל רק אם יש לו ערלה, אבל אם נולד מהול ואין לו ערלה, אינו ערל ואינו שייך בדין ההטפה, אבל הנכרים לעולם נחשבים ערלים, גם כאשר הם נימולים, ולכן גם אם נולד מהול או שנימול בגיותו יש להטיף ממנו דם ברית כדי לבטל ממנו דין ערלותו, עיי"ש באורך ומש"כ בזה בדעת החולקים.

[5] תוס' (שבת קלה ע"א, וביבמות מו ע"ב) בשם רבינו חננאל. שורשה של מחלוקת זו היא על פי סוגית הגמרא בשבת שם, דנתבאר דפלוגתא דתנאי היא בשיטת בית הלל האם גר שנתגייר כשהוא מהול צריך הטפת דם ברית, ומחלוקת הראשונים היא הי מינייהו עיקר, עיי"ש בתוס' באורך.

ומאחר שנחלקו הראשונים בהכרעת הלכה זו, נמצינו למדים, שגר שנתגייר כשהוא מהול ולא הטיף דם ברית יש לדונו כישראל מספק, ואם קידש אשה צריכה גט מספק שמא הלכה כרבינו חננאל [כפי שהובאו דבריו בתוס' וכנ"ל] דפסק כבית הלל שא"צ הטפה, וכ"כ בשו"ת אגרות משה (אבהע"ז ח"ג סי' ד). אכן יש לדון בהכרעתו זו, וכתבו דכיון שרובא דרובא מרבותינו הראשונים הכריעו בזה שלא כדברי רבינו חננאל, אין לחוש לדבריו, אלא שלגבי אמירת ברכה מחמת חומרא ד"לא תשא" החמירו שלא לברך בעת ההטפה.

אין מלין על ידי גוי. בדיעבד שנימול על ידי גוי, יש אומרים שיצא ידי חובתו במילה זו, ויש אומרים שצריך להטיף ממנו דם ברית[1]. להלכה, בשולחן ערוך פסק שאין צריך לחזור ולהטיף דם ברית, ואילו הרמ"א נקט לעיקר כדעת המחמירים[2]. ויש שכתבו לחלק לענין זה בין מילת ישראל למילת הגר, לשיטתם, גם המקילים בזה אין דבריהם אמורים אלא במילת ישראל, אבל במילת הגר הכל מודים שמילת הגוי פסולה וצריך להטיף ממנו דם ברית[3]. ויש שהכשירו מילת נכרי כשישראל עומד על גביו בכוונת לשמה, ולעומתם יש שאמרו שקולא זו לא נאמרה אלא במילת ישראל ולא במילת גר[4].

1.  על פי סוגית הגמרא בע"ז הנ"ל. וכתב הרמב"ם (מילה פ"ב הל' א): "הכל כשרין למול ואפילו ערל ועבד ואשה וקטן מלין במקום שאין שם איש, אבל עכו"ם לא ימול כלל, ואם מל אינו צריך לחזור ולמול שניה". ומבואר מדבריו, דאף שהגוי מילתו פסולה, מכל מקום אם עבר ומל אין צריך להטיף ממנו דם ברית. והדברים צ"ב, שהרי מסוגית הגמרא נראה שהלכה פסוקה היא שמילת עכו"ם פסולה, ומפני מה הקל בזה הרמב"ם בדיעבד וסבר שאין צריך להטיף ממנו דם ברית.

ובביאור כוונתו מצינו שני אופנים באחרונים:

א. בכסף משנה שם כתב, שאכן מחלוקת הסוגיות היא, דהנה בסוגית הגמרא במנחות (מב ע"א) אמרו: "אמר רב, ציצית אין צריכה ברכה  בשעת עשייה, ורמי רב חסדא עליה מאידך דאמר רב דציצית בגוי פסולה וכו'. (ומקשינן) וכללא הוא, והרי מילה דכשרה בגוי, דתניא עיר שאין בה רופא ישראל ויש בה כותי וארמאי, ימול ארמאי ואל ימול כותי דברי רבי מאיר וכו'. (ומתרצינן) מידי הוא טעמא אלא לרב, רב מיפסיל פסיל, דאיתמר, מנין למילה בגוי שפסולה, דרו בר פפא אמר משמיה דרב וכו'", עכ"ד הגמרא.

הנה מבואר דלרהיטת דברי האמוראים כולם מילת עכו"ם כשרה, שע"כ הקשו בפשיטות "וכללא הוא וכו'", ורב דפליג ופסל יחיד הוא בשיטה זו, ואזיל בזה בשיטת רבי יהודה הנשיא דפסל מילת עכו"ם כמבואר שם בסוגית הגמרא באורך, ודלא ככל הני תנאי דפליגי עליה התם. ונסתפק ליה לרמב"ם, האם כוונת דברי רב להכריע בזה הלכה כרבי יהודה הנשיא, וכיון שהלכה כמותו בכל מקום יש להחמיר בזה ולפסול מילת נכרי מכל וכל, או שמא דבריו אמורים בשיטת רבי יהודה הנשיא, ובהכרעת ההלכה מודה הוא בזה לכל הנהו אמוראי דבסוגיא דמנחות שהקלו בדבר ע"פ דעת כל הנהו תנאי שנחלקו על רבי יהודה הנשיא בזה. וכיון שלא היה הדבר מוכרע אצל הרמב"ם מה היא שיטת רב, סבר דמספק אין לחייבו בהטפה.

תוספת דברים מצינו בזה בבית יוסף (סי' רסד) בשם רבינו מנוח, שכתב: לא מצינו דין "לשמה" במילה. ע"כ. ולכאורה הכוונה בזה, דעיקר מהות המילה הוא הסרת הערלה ואין כאן דין להחיל עליו "תורת מהול", וכיון שכך די לזה במעשה של גוי וא"צ שיהיה נימול ע"י ישראל בדוקא, אף שודאי אינו לכתחילה [וגם מעשה המילה לא יתייחס אליו כיון שאין שליחות לגוי]. וראה עוד מש"כ החתם סופר בתשובותיו (יו"ד סי' א וסי' ש) לחלק בזה בין מילת ישראל למילת גר, דבמילת הגר בעינן "לשמה", ולפי זה גר שנימול ע"י גוי יהיה צריך הטפה. וע"ע בחידושי הגר"ח הלוי (הל' תפילין פ"א) דגוי מופקע מעשייה לשמה, ואפי' היתה כוונתו לשם תפילין לא מהני.

ב. בס' שאגת אריה (סי' נד) למד בדברי הרמב"ם להיפך, דהטעם שהנימול ע"י גוי א"צ הטפת דם ברית, אינו משום שדי לו במילה זו שנימול ע"י הגוי, אלא משום דהוא מעוות שלא יוכל לתקון, ולא תועיל לו ההטפה, דאחר שנתחייב במילה שוב אינו יכול להפטר הימנה ע"י הטפה לבד. ויסוד דבריו בזה, הוא שאם כדברי הכסף משנה שנסתפק לרמב"ם האם מילת גוי כשרה, א"כ יש להצריכו הטפה מספק, שהרי ספקא דאורייתא הוא דאזלינן בו לחומרא.

מחמת חומר קושיא זו נראה, דאף לסברת הכסף משנה אין זה ספק גמור, אלא העיקר לדינא דמילת גוי כשרה, ולחומרא כתב הרמב"ם לחוש שמא חלק בזה רב על כל הנהו אמוראי ופסל מילה זו, ולפיכך כתב דבדיעבד מוקמינן לה אעיקרא דדינא ואינו צריך הטפה.

ויעויין עוד בדבריו שם, דה"ה בכל הנימולין שלא כדין, וכגון שנימול בלילה או תוך זמנו, דא"צ הטפה משום שאחר שהוסרה מהם הערלה שלא בזמנה שוב אין כל תיקון בהטפת הדם שאח"כ [שלא כדעת השו"ע ריש סי' רסב].

ומ"מ גם לסברת השאגת אריה נראה דשאני בזה מילת ישראל ממילת הגר, ובגר יש להקל ולהכשירו לבוא בקהל ישראל ע"י הטפה, דלא גרע דינו מגר שנימול בגיותו שדי לו בהטפה, ולא אמרינן דאחר שנולד עם ערלה הוי מעוות שאינו יכול לתקון. ואם כן נמצא דגר שנימול ע"י גוי צריך הטפת דם ברית גם לשיטת הרמב"ם.

הסמ"ג חלק בזה ע"ד הרמב"ם, וכתב שגם ישראל הנימול ע"י גוי צריך להטיף ממנו דם ברית, וסבר דלא גרע דינו מקטן שנולד כשהוא מהול דבעי הטפה, ויעויין בדבריו דמשמע שלמד שאף הרמב"ם מודה בזה [ודלא כהבנת הטור והשו"ע בדבריו].

על כך שבני קטורה אף שהם נימולים דינם כנכרים לענין זה ואין למול על ידם, ראה שו"ת משנה הלכות (ח"י סי' קעט).

[2] בשו"ע (סי' רסד סעי' א): "הכל כשרים למול אפי' עבד אשה וקטן וכו', אבל גוי אפילו הוא מהול לא ימול כלל, ואם מל אין צריך לחזור ולמול פעם שניה". ע"כ. והיינו דפסק כשיטת הרמב"ם שא"צ לחזור ולהטיף ממנו דם ברית [וראה ביאור הגר"א שם ס"ק י, הגה' רעק"א שם]. לעומת זאת ברמ"א שם ציין לשיטת הסמ"ג וכתב: "ויש אומרים, דחייבים לחזור ולהטיף ממנו דם ברית, וכן עיקר". ולדבריו, ההטפה צריכה להעשות על ידי בן ברית דוקא, ראה שו"ת אחיעזר (ח"ג סי' כז ד"ה אולם בדברי).

[3] ע"פ דברי החתם סופר דלעיל שאף שמילת ישראל א"צ שתעשה "לשמה", מילת הגר שכל תוכנה הוא שנכנס על ידה לקהל ישראל לכו"ע בעינן שתעשה "לשמה", וראה עוד מה שכתבנו לעיל בדעת הסמ"ג אליבא דהרמב"ם.

והנה, מאי דפשיטא ליה לחתם סופר שמילת הגר חלוקה ביסודה ממילת ישראל ולכו"ע צריך שתעשה בכוונה לשם גרות, תליא לכאורה בסוגית הגמ' בשבת (קלה ע"א), שם אמרו, "אמר רבי שמעון בן אלעזר, לא נחלקו בית שמאי ובית הלל על נולד כשהוא מהול שצריך להטיף ממנו דם ברית, מפני שערלה כבושה היא, על מה נחלקו, על גר שנתגייר כשהוא מהול, שבית שמאי אומרים צריך להטיף ממנו דם ברית, ובית הלל אומרים אין צריך להטיף ממנו דם ברית", ע"כ. ולכאורה בסברא זו גופא נחלקו, דבית שמאי מחייבי ליה בהטפה, משום שנקטו שמילת הגר צריך שתעשה לשמה ובית הלל נקטו שאין כל חילוק בין מילת הגר למילת ישראל.

אמנם, בשו"ת מהר"ם שיק (או"ח סי' קמד) ציין כמקור לחילוקו של החתם סופר את דברי הרמב"ן במלחמות (שבת קלג ע"ב) בביאורו לסוגיא זו גופא, שכתב לפרש, דאין כוונת רבי שמעון בן אלעזר לומר שדי במילה שמל בגיותו שלא בכוונה לשם גרות ועל כן פטרוהו בית הלל מהטפת דם ברית, אלא עיקר טעמו של רבי שמעון בן אלעזר, שמאחר ונימול בגיותו והוא מחוסר ערלה, לא גרע דינו מאשה שדי לה בטבילה לשם יהדות, וכעין מה שאמרו במי שנכרת לו הגיד שיכול לבוא לקהל ישראל בטבילה לבד. וחכמים חלקו עליו בזה, וסברו שאין לדמות גר זה שיש לו תקנה בהטפת דם ברית לאשה שגם בהטפה אינה שייכת. ולמדנו מדברי הרמב"ן, שאין כל מקור בדברי התנאים לחדש שגר אינו צריך לימול לשם גרות, וגם הפוטרים אותו מהטפה, טעמים אחרים יש להם בזה.

כעין זה כתב הרמב"ן גם בחידושיו ליבמות (מו ע"א ד"ה שכן מצינו), עיי"ש שהביא מדברי חז"ל שגם שהיו ישראל במצרים היתה מצות המילה נוהגת בהם, שנאמר (שמות יב מח) "כל ערל לא יאכל בו", ומשמע שהיו בהם שנימולו גם קודם הציווי המיוחד שנצטוו עתה קודם הקרבת הפסח, אלא שרבים מישראל ביטלו מצוה זו, מלבד בני שבט לוי שהקפידו למול את בניהם כדת ישראל, וכפי שהעיד עליהם הכתוב (דברים לג ט) "ובריתך ינצורו". וציין שם לדברי הרמב"ם (איסורי ביאה פי"ב הל' ב) שהקשה, היאך יתכן שבני לוי היו נימולים קודם זמן יציאתם ממצרים, הרי מילה זו שמל אותם משה קודם הקרבת הפסח לא היתה לקיום מצות מילה לחוד, אלא מדין מילת גרים היתה ועל ידה נכנסו תחת כנפי השכינה, וא"כ נמצא שבני שבט לוי שכבר היו נימולים קודם לכן היו מחוסרים מילה לשם גרות. וכתב הרמב"ם לחדש, שאכן אף בני לוי היו נזקקים ביציאת מצרים להטיף דם ברית.

אולם הרמב"ן חלק עליו בזה, וכתב: "ולי נראה שמדין מצות מילה לא היו מחוייבים בהטפה, אלא בני לוי נידונו כנשים שדי להם בטבילה לחוד". והיינו, דהרמב"ן לשיטתו בזה, שבני לוי לא נפטרו משום שדי להם במילה זו שמלו במצרים, אלא שהיה דינם כנשים שאינן בתורת מצות המילה.

בעצם חילוקו של החתם סופר תמה הגאון בעל שו"ת קול אריה (הו"ד בשו"ת בית נפתלי סי' מא), דלכאורה דבריו נסתרים מיניה וביה בעצם סוגית הגמרא בע"ז שם, שכן על הכתוב (שמות יב מח) "וכי יגור אתך גר ועשה פסח לה' המול לו כל זכר" נחלקו תנאים שם היאך הוא נדרש: רבי יהודה אמר "לה' ימול", והיינו שצריך למול לשם מצוה, ורבי יוסי אמר "המול ימול". והיינו שאין צריך למולו לשם מצוה דוקא אלא עיקר החיוב הוא שתכרת ערלתו. ע"כ. וכיון שמקרא זה נאמר לגבי גר ואעפ"כ אמר רבי יוסי שאין צריך מחשבת "לשמה" במעשה המילה, מוכרח איפוא שלא כהבנת החתם סופר שסבר בביאור שיטת רבי יוסי שלענין מילת הגר גם הוא מודה דבעינן "לשמה". עכ"ד.

ואפשר לומר, דאה"נ פסוק זה כלל לא נאמר לגבי גר הבא להתגייר עתה שמחוייב למול את עצמו לשם גרות לצורך עצם חלות הגרות, אלא רק לענין דין מילת זכריו המעכבתו מלאכול את הפסח כמבואר בדברי רש"י שם, ובפשטות איירי בבניו שנולדו לו אחר שנתגייר שישראל הם לכל דבר, וא"כ דינם ככל ישראל שאין צריך במילתם מחשבת "לשמה".

ואין לומר שכוונת הכתוב לומר שמילת בניו שנולדו לו בגיותו היא המעכבתו מלאכול מן הפסח ומילתם מילת גרים היא, שהרי בנים אלו אינם מתייחסים אחריו, ואינו מחוייב במילתם.

אלא דמכל מקום נראה שחילוקו זה של החת"ס תלוי במחלוקת ראשונים:

הריטב"א (יבמות מו ע"א) עמד אף הוא על שאלתו של הרמב"ן, מפני מה לא הוצרכו בני לוי להטפת דם ברית קודם שנכנסו לקהל ה' ביציאת מצרים, ופירש, שחלוק דין בני לוי משאר גר הבא להתגייר. שהרי בני לוי כבר נצטוו על המילה עוד בזמן היותם בני נח, דמצוה זו מסורה לנו מאבותינו אברהם יצחק ויעקב, ומילתם מצוה היתה, ואין זה דומה לגר שמל בגיותו שאינו אלא כמחתך בשר בעלמא ולאו תורת מצוה עלה. עכ"ד.

ואם כהבנת החתם סופר שעיקר תוכנה של מצות המילה בגר היא שתעשה לשם גרות כחלק מכניסתו לקהל ה', מה בכך שהיו מצווים במצות מילה ומצוה היא, הרי בעינן שתעשה המילה בכוונה לשם גרות והלכה זו נחסרה במילתם. וע"כ צ"ל שחלק בזה ע"ד הרמב"ן, ונקט שאף שלא היתה מחשבה לשם גרות בשעת המילה אין בכך חסרון, ודי להם בטבילה לבד.

ולמדנו מדבריו, שהסיבה לכך שגר שנתגייר כשהוא מהול צריך הטפה אינה משום שצריך מחשבת "לשמה" במילה, אלא משום שלא היה מצווה על המילה, ואינו אלא מחתך בשר בעלמא וכמי שלא נימול כלל. אבל כל שיש תורת מילה למעשיו, אף בלא מחשבת לשמה, מילה גמורה היא ודי לו בטבילה לחוד.

ודבריו אלו של הריטב"א הן לשיטתו במה שכתב (ע"ז כז ע"ב) לדחות דברי הרמב"ם דסבר שבני קטורה חייבים במילה, מהא דפסלינן מילת נכרי, שכן לפי דבריו אם היו בני קטורה חייבים במילה היתה נחשבת מילתם כמילת מצוה ולכשיבואו לקהל ישראל לא היו חייבים בהטפת דם ברית.  

אמנם לכאורה הריטב"א סתר בזה משנתו בחידושיו לכתובות (יא ע"א), שם הקשה, מפני מה נקט התנא לשון "גר קטן מטבילין אותו על דעת בית דין" ולא הזכיר שגם מלין אותו על דעתם, ועיי"ש מה שתירץ. ולכאורה, אם כדבריו במסכת יבמות שאין צריך מחשבת גרות במילה, הקושיא מעיקרא ליתא, שהרי אין כל חידוש בכך שניתן למולו על ידי בית דין בלא דעתו וכוונתו, ואפשר שלכך נקטו חז"ל חידוש זה לגבי הטבילה דוקא.

מיהו, בעצם דברי הריטב"א שכתב לחלק בין מילת בני לוי שהיו מחוייבים בה מזמן היותם בני נח ומילה גמורה היתה, למילת בן נכר שאינה אלא כמחתך בשר בעלמא וכשבא להתגייר עליו להטיף דם ברית, יש לחקור, האם אכן כוונתו לומר שאין כל צורך שתעשה מילת הגר לשם גרות, ולא בעינן אלא שתחשב כמילה של מצוה, דממילא כיון שנימולו בני לוי בתורת חיוב די בזה אף שלא היתה כאן כל כוונה לשם גרות. או שאף לדעת הריטב"א בעינן מחשבת לשמה במילת הגר, אלא שכריתת הברית הנוהגת בכל איש ישראלי היא גופא המחשבה הנדרשת במעשה הגרות והכל אחד, ומשום כך בני לוי שמלו מחמת ציוי ה' לאבות הק' והיתה כוונתם במילתם לכריתת ברית בינם לבין הקב"ה, די במחשבתם זו גם לקבלת הגרות בזמן יציאת ממצרים.

ומקור גדול יש להבנה זו מדברי התוספות בכריתות (ט ע"א), שעמדו אף הם על טעם פטור בני לוי מהטפת דם ברית ביציאת מצרים, וכתבו: "ואע"פ שאותן שהיו נימולים בימי אברהם לא מלו אותם ביציאת מצרים, מכל מקום מעיקרא כשמלו עצמם מלו להכנס לברית המקום וליבדל משאר האומות". דלכאורה דבריהם צ"ע, היאך מועילה כוונתם בשעת מילתם להבדל משאר האומות, הרי לא נתחדשה עדיין באותה שעה תורת בן ישראל ומחשבת גרות. וע"כ צ"ל, שדי בכך שמלו עצמם לשם כריתת ברית עם בורא עולמים, ואין צריך מחשבת גרות ממש, וכמו כן סגי במחשבה לשם מילת מצוה.

ויתבארו הדברים שפיר לפי מה שכתב הריטב"א בביאור דין הקדמת המילה לטבילה במעשה הגרות, דפירש (יבמות מז ע"ב), דכל שמקדים טבילתו למילתו הרי זה כטובל ושרץ בידו. וממשמעות דבריו נראה, דלעולם מעשה המילה אינו חלוק ביסודו וגדרו ממילת ישראל, ומעיקר הדין היה מקום לחייבו במצות המילה רק אחר גמר הליך הגרות, וכשאר מצוות התורה שאינו מתחייב בהן עד שנעשה ישראל, אלא דכיון שבטבילתו בלא מילה הרי הוא כטובל ושרץ בידו, חייבתו תורה להקדים מילתו שתהיה היא השלב ראשון בהליך הגרות.

ולפי זה אין טעם לחלק בין מילת גר למילת ישראל, אלא דין אחד להם, וכל שא"צ הטפה במילת נכרי, גם במילת הגר הוא כך, ולשיטת הריטב"א אין כל מקור להכשיר מילת מומר בישראל ולפוסלה בגר.

על הנפקא מינה בכל זה לענין גר שנימול בגיותו לשם מצוה, אם צריך הטפת דם ברית, ראה בהרחבה לעיל ריש הפרק??

[4] ראה בעל המאור (עבודה זרה ח ע"א מדפי הרי"ף, הובאו דברי בשיירי כנה"ג יו"ד סי' רסד הגה"ט אות ה) דבישראל עומד על גביו שפיר מהני. וכ"כ בראבי"ה (ביאורי הסוגיות סי' תתקכב), וכן נראה מדברי הרא"ש בתשובותיו (כלל יח סי' יב). וראה הגה' רעק"א (או"ח סי' לט ע"ד המג"א ס"ק ב) דנכרי שייך בדין לשמה, וככל שניתן להאמינו שעשה לשמה, וכגון שיש לו מיגו, או נכרי שנתגייר ויודע בעצמו שעשה בגיותו לשמה – שפיר מהני. וע"ע מש"כ בזה בתשובתיו (מהדו"ק סי' ד).

אמנם בשו"ת אחיעזר (ח"ג סי' כז ד"ה אולם) כתב, דדברי הראשונים אלו אמורים במילת ישראל, אבל במילת גר בעינן לשמה ולא מהני מילת נכרי אפילו ישראל עומד על גביו. ועי' עוד במשך חכמה (בראשית יז יג) דאף שהנכרי מל בפני בית דין לא מהני, כיון שהוא מל לשם הר גריזים, וראה עוד שם שדן אם המוהל עצמו צריך להיות כשר לדון,ף או שמא די בכך שהוא מל בפני בית דין, וראה מש"כ בזה לעיל בסמוך.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל