לתרומות לחץ כאן

האם חברתי יהודייה?

שאלה:

אני שואלת בשביל חברה שלי בת ה50. היום אמא שלה סיפרה לה שה"סבתא" שלה שנפטרה, לא באמת היתה הסבתא הביולוגית. הסבתא הביולוגית נפטרה כשהאמא היתה בת 8 והיא בעצם היתה גויה שהתגיירה בכדי להתחתן עם האבא (כלומר, עם הסבא של החברה שלי). ההורים של הסבא היו אורתודקסים ולכן היה חשוב להם הגיור. הסבא בעצמו, שהתחתן עם הגויה/גרת צדק, היה אתאיסט. לכן זה נשמע שהגיור היה בשביל לרצות את ההורים. יש לציין שכל זה התחרש ברוסיה.

חברתי (שהיא חילונית), חשוב לה להיות יהודייה והיא לא מעלה על דעתה שאולי יש פה בעיה רצינית. אני לא יודעת אם להפנות צומת ליבה לכל זה, או שמא האמא שלה בת ה70 ומשהו לא נאמנת בכל זה (היא בעצמה חילוניה כמובן, אם היא יהודייה..). אני לא רוצה שסתם תהיה לה עגמת נפש אלא אם כן באמת יש פה בעיה שצריך ליידע אותה על כך.

במידה והיא כן צריכה לדבר עם מישהו, האם אפשר מספר של מישהו דובר אנגלית שהיא תוכל לצור איתו קשר? (היא גרה בארה"ב).

תשובה:

שלום רב,

לפי הסיפור שהאמא מספרת אם אני מבין נכון האירוע של הגיור היה כאשר אמא שלה – סבתא של חברתך, באה להינשא לבעלה היא עברה גיור בגלל שההורים שלו היו דתיים. כלומר, להבנתי לפי הסיפור זה היה לפני כ70-75 שנה או מעט יותר.

להערכתי זה לא כמעט שלא אפשרי. לא היו גיורים בבריה"מ בשנים הללו. מדובר על השנים שמיד לאחר המלחמה, שיא התקופה של סטאלין.. לומר שהיה גיור בברית המועצות זה לא כ"כ להבין את המצב שם של אז. היו מעט מאד גיורים במוסקבה וגם בשנים קצת יותר מאוחרות. אבל מלבד זה פשוט לא היה. (לפני כמה זמן נתקלתי בגיור שנעשה בחרקוב בשנות העשרים שזה כעשרים שנה ויותר לפני התקופה שאנו מדברים וגם זה היה נדיר ביותר). לכן, לפני שמדברים על תוקף הגיור, להערכתי כאמור, האפשרות קיימת אבל היא מאד מאד רחוקה. אולי אם נדע מעט יותר פרטים איפה ומתי בדיוק יהיה אפשר להעריך יותר.

לגבי הנאמנות של האמא, נכון, אדם שהוחזק כיהודי, קשה לערער על החזקה. אולם כדי לקבוע שמדובר בחזקה של יהדות אני לא בטוח שאפשר לומר שבמקרה דנן היא הוחזקה כיהודיה. לדוגמא, משפחה שעלתה מבריה"מ לארץ ומעולם לא נעשה אצלם בירור יהדות, חיים בארץ כיהודים וכי נאמר שהם הוחזקו כיהודים?! הרי צורת החיים שהם חיים מתאימה הן ליהודים והן ללא יהודים שהגיעו מבריה"מ אז כיצד נוכל להחזיקם כיהודים?! חזקה משמעותה שאם נאמר שהמציאות היתה אחרת, ודאי סביבתם היו יודעים על כך, וכי היום אפשר לומר זאת כאשר סביבתם כלל לא הכירו אותם מלפני שבעים שנה?! ניתן עוד להרחיב בכך אבל אין טעם להרחיב במסגרת זו.

אבל מעבר לזה. בהכירי את מערכת בירורי היהדות הקיימת היום. בסבירות מאד גבוהה לא ניתן להסתיר את העובדה שאותה סבתא נולדה כגויה. זה מופיע בתעודות הלידה שלה, וישנם מספיק דרכים לראות את זה, והיום מבררי היהדות יודעים להגיע לכל המידע הזה.. כלומר, אילו היתה באה חברתך לבירור יהדות מבלי לומר דבר, היו עולים על הסיפור הזה.

בנוסף, היום בבדיקת דנ"א אפשר לדעת את זה באופן מוחלט.

אם היא רוצה לדבר או לברר וכד' היא יכולה להתקשר אלי.

הרב זאב ליטקה

058-4483560

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל