לתרומות לחץ כאן

שאלות בממונות, גזל ועוד

שאלה:

רציתי לשאול כמה שאלות,
שאלה ראשונה, פעם שיחקתי במחשב והורדתי משחקים בחינם מהאינטרנט (כלומר משחקים שבכללי עולים כסף אבל אפשר להוריד אותם מהאינטרנט בצורה לא חוקית), הבנתי שיש דעות שזה ממש גזל, אז הפסקתי להוריד משחקים כאלה ולשחק במשחקים כאלה, האם יש לי חיוב לשלם לחברות המשחקים על ההנאה שהייתה לי מהמשחקים? והאם יש לי רק חיוב להפסיק לשחק/להנות מהמשחקים או שיש לי ממש חיוב למחוק אותם? (אני כבר לא משתמש במחשב ואני לא רוצה להתחיל לסרוק את כל המחשב לחפש אם יש שם משחקים חינמיים (כלומר לא חוקיים שאסור להוריד אותם) או לא).
ושאלה שנייה, האם להלכה יש דעות שגם בפחות משווה פרוטה יש מצוות השבת גזלה? חיוב בידי שמים? (כלומר אם לא משיבים אז נענשים על זה בשמים?) ואם כן אפשר הסבר קצר?
ושאלה שלישית, נגיד אני מתארח אצל מישהו ואני הולך להתפנות שם, ואני משתמש בנייר של הבעל הבית בשירותים, האם זה נקרא גזל? בכללי נגיד אני מתארח אצל מישהו, ישן אצלו ואוכל אצלו, מותר לי לעשות דברים שאורח נוהג לעשות אותם? כמו לשתות כוס מים בלי שבעל הבית ידע או להשתמש בנייר או דברים כאלה?
ושאלה רביעית, כשאומרים בלילה "הריני מוחל וסולח… בין בממוני… ולא יענש שום אדם בסיבתי", נגיד גזלתי משהו ממישהו שלא מקפידים עליו ואני לא יודע ממי גזלתי, האם מי שגזלתי ממנו כשהוא אומר "הריני מוחל" זה פוטר אותי מהשבת הגזלה?
ושאלה חמישית, פעם רימיתי במשחקי מחשב והשגתי דברים במשחק דרך רמאויות אבל אין ערך בכלל לדברים האלה, האם אני צריך לעשות עם זה משהו?
ושאלה שישית, אם אני שיקרתי, עשיתי גזל דעת והוא קבוע ויש לי תועלת בגזל דעת הזה, לדוגמה מותר לכתוב בחשבון אימייל שלך שאתה בן 18+ אע"פ שאתה צעיר יותר בשביל שתוכל להשתמש בו?
ושאלה שביעית, לפתוח טלפון של בן אדם (בשביל לבדוק את השעה או כמה סוללה יש לו זה גזל? {משתמש בחשמל שלו ומשתמש בטלפון שלו}) ואם כן, נגיד אחד מחברי הבית מטעין, ואני רוצה להחליף את הטלפונים שלנו ולהטעין את שלי, וכשאני מוציא את הטלפון של חבר הבית האחר הוא נדלק, מותר או לא?
ושאלה שמינית, אם בן אדם לקח כוס מים מהברז של הישיבה (ברז ציבורי), ואני לקחתי/שפכתי לו את המים, האם זה גזל?
(כלומר הוא לקח את המים לעצמו אבל הם של הישיבה) והאם יש לי חיוב השבת גזלה?
ושאלה תשיעית, האם הנהג מרוויח מכמות הנוסעים באוטובוס או לא? (כלומר האם הנהג בחברות האוטובוסים מרוויח מהעברת הרו קב באוטובוס או שהוא שכיר?).
ושאלה עשירית, האם אין כפרה על גזל שינה או גזל זמן? (כי אי אפשר להשיב את הגזלה).
ושאלה 11, פעם שהייתי משחק במחשב הייתי מוריד דברים לא חוקיים למשל דברים שמרמים משחקים או דברים אחרים, הפסקתי להנות מזה וחזרתי בתשובה ואני כבר לא משתמש במחשב כמעט בכלל, האם יש לי חיוב לפתוח את המחשב ולמחוק שם את הדברים?
ושאלה 12, פעם הייתי משתמש במחשב והייתי משתמש בו למשחקים ודברים בטלים אחרים, נגיד יש לי חשבון או דברים אחרים בתוך האינטרנט, לדוגמה פעם הייתי מתכנת אז יש לי משתמש באתר לתיכנות, הייתי בקבוצת תיכנות ישראלית והכרתי בכללי יהודים אחרים שגם מתכנתים, ויש סבירות גבוהה שיהודים יפתחו את המשתמש תיכנות שלי להסתכל בו, וככה אני גורם לאנשים להתבטל מתורה להסתכל בדברים בטלים, האם במקרה כזה ובמקרים דומים לזה יש לי חיוב למחוק את הדבר שאנשים יכולים לראות אותו בשביל לא להחטיא את הרבים?
ושאלה 13, יש מצוות השבת גזלה לגוי בפחות משווה פרוטה? (כי ישראל מוחלים בפחות משווה פרוטה אבל גוי לא).
ושאלה 14. אם כשהייתי קטן (לפני גיל 13) רבתי עם ילד אחר שגם הוא מתחת לגיל 13, האם יש לי היום (אחרי גיל 13) חיוב לפייס אותו?
אני ישמח לשמוע כמה דעות בהלכה וגם את הדעות הכי מחמירות.

תשובה:

שלום וברכה,

1. עליך למחוק את התוכנות ומשחקים שהורדת ללא תשלום. ואם אתה רוצה להשתמש שוב עליך לרכוש ולא להשתמש ללא תשלום.

2. גזל פחות משווה פרוטה אין חיוב השבה, בפשטות גם מדיני שמים אין חיוב. אולם בקצות סימן פח מבואר שבית דין לא דנים בכך, אבל יש חיוב לצאת ישי שמים גם בפחות משווה פרוטה.

3. שימוש בדבר שאין מקפידים מותר ולכן מותר להשתמש בנייר טואלט או במים של אחרים ללא רשות. אם אתה אורח מותר להשתמש גם בדברים שנהוג להקפיד, וכל שימוש סביר שאורח עושה בבית המארח מותר לאורח לעשות, ועל דעת כן אירחו אותו.

4. כשאתה אומר שאתה מוחל זה פוטר את מי שגזל ממך ולא את הגזילה שלך, אם אתה גזלת צריך שהנגזל ימחול. אלא שאם אתה תמחל לכולם הקב"ה יסובב שגם ימחלו לך.

5. אם לא קיבלת ממון אלא טובה אין מה לעשות.

6. גנבת דעת אין על זה השבה אלא צריך לעשות תשובה ולא לגנוב דעת.

7. מה שהטלפון נדלק לרגע זה דבר שלא מקפידים ומותר לכתחילה.

8. מסתבר שהוא מוחל מיד כיון שיש לו מים אחרים.

9. מה משנה אם הוא מרוויח או לא הנוסע חייב לתקף בכל נסיעה. [פעמים שהנהג מקבל בונוסים על מספר גבוה של תיקופים].

10. גזל שינה וגזל זמן זה לא שייך לאיסור גזל אלא לאיסור לא תונו איש את עמיתו – שאסור לצער את השני, ולא שייך על זה השבה אלא צריך לבקש מחילה.

11. כדאי למחוק, וחשוב להמשיך להתנתק מהמחשב וממשחקים שמבלים את הזמן ואת הנפש.

12. אם זה לא דברים אסורים זה לא נחשב להחטיא את הרבים. אנשים שמחפשים את מבוקשתם יכולים להיעזר בך ולכן אין צורך למחוק.

13. יש מחלוקת אם בכלל יש חיוב השבה לגוי. ולכן גם ביותר משווה פרוטה לא חייבים להשיב, וכ"ש בפחות משווה פרוטה אין חובה להשיב.

14. על נזק שלפני גיל מצוות אין חובה לשלם, ויש מדת חסידות לפצות במשהו – ראה שו"ע סימן שמט ופת"ש שם. 

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל