לתרומות לחץ כאן

תשלום וועד בית בדירה ריקה

שאלה:

שלום וברכה,
נכנסתי לאחרונה לבניין חדש
ברצוני לשאול האם בעל דירה שטרם נכנס לדירה
או דירות של הקבלן שעדיין לא נמכרו צריכים לשלם ועד בית?

תשובה:

שלום וברכה,

בעל דירה שרכש דירה וקיבל מפתח ולא בא לגור, אם התחיל שיפוצים או להיכנס ולצאת לביתו חייב לשלם תשלום מלא ככל הדיירים. אם עדיין לא נכנס כלל לדירה ולא עורך שיפוצים, חייב לשלם הוצאות החזקת הבניין – מעלית, ביטוח מעלית, סיוד ועבודות גינון. אבל לא חייב לשלם הוצאות שופטות של ניקיון וחשמל.

כן הדין בקבלן שטרם מכר את הדירות והדירות עומדות ריקות, שחייב הקבלן לשלם הוצאות קבועות ולא הוצאות שוטפות של ניקיון וחשמל. ראה בעלון המשפט גיליון מספר 44 בשם הגאון הרב מנדל שפרן.

בהצלחה. 

מקורות:

כתב השו"ע סימן קסא ס"ב מי שיש לו בית בחצר ואינו דר עמהם חייב לעשות עמהם דלת נגר ומנעול אבל לא שאר דברים. דהיינו בית שער המוזכר בסעיף הקודם. וביאר הנתיבות (חידושים ס"ק ב) דבית שער נעשה למנוע היזק ראיה, וכשאינו דר שם אינו ניזוק בהיזק ראיה, לכן פטור לשלם. אבל נגר ומנעול שהוא שמירת גוף הבתים שיקחו הגנבים החלונות ויסתרו הבית, נמצא שנהנה מהדלת ומנעול שלא ינזק רכושו, לכן חייב להשתתף אף כשאינו דר שם. וכן בהשתתפות בני העיר כתב המחבר (קסג ס"א) כופין בני העיר זה את זה לעשות חומה דלתים ובריח לעיר, ולבנות להם ביהכ"נ ולקנות ס"ת נביאים וכתובים כדי שיקרא בהם כל מי שירצה מן הציבור. ובסעיף ב' כתב מי שיש לו חצר בעיר אחרת בני העיר משעבדים אותו לחפור עמהם בורות שיחין ומערות ואמת המים אבל בשאר כל הדברים אין משעבדים אותו.

ובביאור דברי המחבר יש להביא ממש"כ בשו"ת שיבת ציון סימן קז שדן בדבר קהילה קטנה הסמוכה לעיר שהיו באים להתפלל בעיר והיה להם מקומות בבית הכנסת, ועתה גדלו הקהילה הקטנה ויש להם מניין לבדם ואינם באים כלל לבית הכנסת, האם צריכים להמשיך להשתתף בהוצאות הקהילה הקודמת. והשיב שהוצאות חזן שמש ונרות פטורים, שהוצאות אלו הם לבני הקהילה הגדולה שמשתמשים, אבל אלו לא באים כלל לבית הכנסת ואינם נהנים כלל. אבל בהוצאות בדק הבית ומס שנותנים למושל העיר כיון שיש להם מקומות בבית כנסת צריכים לשלם כיון שהוצאות אלו הוא להחזיק את רכושם. ודימה זאת לדברי המחבר שבית שער שהוא צורך השתמשות אינו צריך לתת, ואילו דלת נגר ומנעול שהוא לשמירת רכושו צריך להשתתף. עכ"ד.

ולפי דברי השיבת ציון מבוארים דברי המחבר, שבורות שיחין ומערות הוא תועלת העיר שאם לא יהיה בעיר תשאר העיר שוממה ויפסיד את מקומו בעיר, נמצא שהוא לשמירת ממונו. אבל שאר דברים שהוא תועלת היושבים, וכשאינו יושב בעיר פטור. [ובמקום אחר הוכחנו בין דייר שהגיע לדור ויצא לתקופה שחייב לשלם גם הוצאות השוטפות. ואילו דייר שלא הגיע לדור או שהתנתק שעל זה נאמר שחייב לשלם רק הוצאות הקבועות].

ולפ"ז דייר חדש שטרם הגיע לדור בבניין ולא נכנס לערוך שיפוצים חייב לשלם הוצאות החזקה לצורך הבניין כגון שעשו גינה צביעה וכדו', כיון שממונו הושבח על ידי הוצאות אלו. ואילו בהוצאות השוטפות של נקיון וחשמל לא חייב לשלם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל