לתרומות לחץ כאן

תפילה במנין – צריך שכל העשרה יתחילו יחד?

שאלה:

שלום רב.
יש ובתפילת שחרית הש"צ מתחיל את התפילה כשהמנין מצומצם. וכל אחד מתפלל בקצב שלו. קורה פעמים כשהש"צ מגיע לתפילת י"ח לא כל הציבור איתו גם כאשר הוא ממתין עדיין אין מנין לתפילת י"ח האם כשמתחילים את התפילה ברוב מנין שהתחילו ובהמשך עדיין לפני שהראשונים סיימו יהיה מנין האם נחשב לכולם כתפילה במנין או שחובה להתחיל בעשרה ואלו שהתחילו ללא מנין לא חשוב כהתפללו במנין

בתודה מראש

תשובה:

נחלקו הדעות האם צריך עשרה אנשים שמתחילים יחד, כפי המשמעות הפשוטה במשנה ברורה בסי' צ סעי' ט, או שדי בשישה והשאר מצטרפים עמהם, וראוי להחמיר בזה. נדון נוסף יש לגבי חזרת הש"ץ, שם מדברי השו"ע בסי' קכד סעי' ד נראה שחייבים עשרה, ואם לא כן "קרוב ברכותיו להיות לבטלה, ואילו מדברי המשנה ברורה בסי' נה נראה שגם שם להלכה מספיק שישה או תשעה עיי"ש.

מקורות:

כאמור, פשטות דברי המשנה ברורה סי' צ' ס"ק כ"ח היא שצריך שיהיו עשרה ביחד בשעת התחלת השמונה עשרה ואז נחשב לתפילה בציבור, אמנם בסי' ס"ט סק"ח כתב שרוב מנין הם כמו ציבור גמור וכן כתב בשו"ע הרב סי' ס"ט סק"ה, ונחלקו האחרונים להלכה אם אכן צריך להקפיד שיתחילו עשרה יחד שמונה עשרה בלחש, ובשו"ת מחזה אברהם ח"ב סי' ט' כתב על פי החתם סופר או"ח סי' ק"מ שאין צריך עשרה ומספיק שיש ששה ובפסקי תשובות סימן צ' הערה 159 הביא מקורות רבים כשיטה זו, אמנם עי' בשו"ת יד אליהו סי' ז' ובתשובות והנהגות ח"א סי' ק"ד בשם הגרי"ז מבריסק, ארחות רבינו חלק א' סי' ק"ס ואגרות משה או"ח חלק א' סי' כח – ל שלענין תפילה בציבור לא מועיל רוב. ולכן לכתחילה יש להחמיר שיהיו עשרה ביחד בשעת התחלת התפילה, וכשהמנין מצומצם ניתן להסתפק בששה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל