לתרומות לחץ כאן

יש קונה עולמו בשעה אחת

שאלה:

שלום,

כתוב ברמב"ם בהלכות תשובה:

"…אמש היה זה שנאוי לפני המקום משוקץ ומרוחק ותועבה והיום הוא אהוב ונחמד קרוב וידיד…"

ובהמשך –

"…אמש היה זה מובדל מה' אלהי ישראל שנאמר עונותיכם היו מבדילים ביניכם לבין אלהיכם צועק ואינו נענה שנאמר כי תרבו תפלה וגו' ועושה מצות וטורפין אותן בפניו שנאמר מי בקש זאת מידכם רמוס חצרי מי גם בכם ויסגר דלתים וגו' והיום הוא מודבק בשכינה שנאמר ואתם הדבקים בה' אלהיכם צועק ונענה מיד שנאמר והיה טרם יקראו ואני אענה ועושה מצות ומקבלין אותן בנחת ושמחה שנאמר כי כבר רצה האלהים את מעשיך ולא עוד אלא שמתאוים להם שנאמר וערבה לה' מנחת יהודה וירושלם כימי עולם וכשנים קדמוניות"

אני לא מצליח להבין – משפת הרמב"ם נראה שחזרה בתשובה לוקחת מקסימום 24 שעות, בקלות יתרה, ואחרי מקסימום 24 שעות הבן אדם "אהוב ונחמד קרוב וידיד… מודבק בשכינה… צועק ונענה מיד"

זה לא נשמע לי הגיוני.

נדמיין אדם שכל חייו לא עשה מצוות וחטא בחטאים הכי חמורים באופן יומיומי. תוך פחות מ-24 שעות הוא אהוב ונחמד ומדובק בשכינה?

לא הצלחתי להבין.

תשובה:

אתה צודק שלא תמיד זה הולך כל כך מהר, אבל באופן עקרוני זה יכול להיות, כמו שאמרו חכמים יש ונה עולמו בשעה אחת, וכמעשה הידוע ברבי אלעזר בן דורדיא, כלומר אם אדם יגיע לתובנה אדירה כזו, ברגע אחד הוא יכול להפוך הכל, וזו נקודה מדהימה שיש לנו במצות התשובה.

שנזכה לכל הטוב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. דומני כי נפלה כאן טעות קטנה בהבנת דברי הרמב”ם. כשהרמב”ם כותב ”אמש” ”והיום” לא הכוונה לימים. הכוונה היא לזמן קצר. ברגע שהאדם חזר בתשובה מיד הוא הופך להיות אהוב ורצוי ונחמד וכו’. הרמב”ם לא דיבר על הזמן שיקח לו ליישם את התהליך בפועל. זה יכול גם לקחת חודשים ארוכים.

  2. בכל מקרה הרמב"ם מדגיש את ענין הזמן הקצר, ולמה לומר שזה בדוקא חודשים ארוכים, נכון זה יכול לקחת חודשים וגם שנים רבות ולפעמים בכלל לא מגיעים לזה, אבל זה יכול לקחת גם רגע אחד כמו שציינו יש קונה עולמו בשעה אחת.

  3. כוונתי הייתה בהבנתי הדלה בדברי הרמב”ם כי יש כאן נושא שונה לחלוטין מעצם החזרה בתשובה שזה כאמור עלול לקחת זמן לעמוד בכל תנאי התשובה. זה יותר ”ע”מ שאני צדיק גמור” שבזה מספיק הרהור תשובה. וזהו לעניות-דעתי מה שכתוב כאן. ברגע שאדם התחיל את התהליך הרי שהוא כבר רצוי ואהוב. בשונה ממה שנשמע מהשאלה שכביכול יש כאן עניין שצריך 24 שעות בשביל זה ולאחר ה24 שעות הכל בסדר. ויתקן אותי השואל הנכבד אם טעיתי בהבנת שאלתך

  4. זה גם נכון, כדברי רבי ישראל סלנטר הידועים על המקדש אשה על מנת שאני צדיק גמור הרי זו ספק מקודשת שמא הרהר תשובה בליבו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל