לתרומות לחץ כאן

הביטוח הלאומי אינו קופת צדקה לאומית?

שאלה:

שאלה איך מסתדרים יחד 2 אלו:
מצד 1: יותר עדיף שיהודי יקבל צדקה על ידי משפחתו הקרובה, מאשר שיקבל מקופת צדקה של הקהילה.
מצד 2: כן טוב ורצוי שיפנה לביטוח הלאומי, אם סביר להניח שזכאי לקבל כסף מהביטוח הלאומי.
-גם אם הוא כן מקבל מספיק כסף כדי להתקיים, ממשפחתו הקרובה.
האם זה רק כי מדינת ישראל אינה יהודית אורתודוקסית בכל החלטותיה עד כה, ולכן כדאי שהכספים יעברו מהמדינה ליהודי אורתודוקסי?
או שקיים הסבר אחר למה הביטוח הלאומי של מדינת ישראל, לא נחשב זהה לקופת צדקה של הקהילה?
האם זה כי הביטוח הלאומי מוגדר הלכתית בתור: "ביטוח-לאומי" ולא בתור: "קופת-צדקה-לאומית"?
תודה.

תשובה:

שלום וברכה

ביטוח לאומי פועל בצורה שונה לגמרי מקופת צדקה, זה משהו שבין ביטוח לזכויות האזרח, אבל זה לא צדקה. כלומר, כל אזרח יש לו חובות וזכויות, הוא משלם מיסים בזמן שעובד ונהנה מקיצבה בזמן שאינו יכול לעבוד, הוא שרת בצה"ל, הוא משלם מע"מ, וכו' וכו', וכנגד יש לו זכויות, הוא זכאי למקומות לימוד לילדים, לכבישים לבטחון, וגם לסיוע בעת מצוקה. זו לא קופת צדקה אלו הם חיים שיתופיים של מדינה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. 1] אז בעצם, יכול להיות מצב, שכאשר יהודי אורתודוקסי, הינו נכה שאינו מסוגל לעבוד לפרנסתו, וצריך לקבל תרומות לקיום,
    ההלכה הינה שעדיף שיקבל תרומות ממשפחתו הקרובה [שגם הם כולם יהודים אורתודוקסים], על פני שיקבל מקופת צדקה קהילתית [בקהילה יהודית אורתודוקסית].
    ובמקביל, אם קיים סיכוי שאותו יהודי אורתודוקסי, כן זכאי לקצבת-נכות מהביטוח הלאומי של מדינת ישראל, זה כן ראוי ורצוי לחלוטין מבחינה הלכתית, שהוא ינסה להשיג קצבת-נכות מהביטוח הלאומי,
    וכך לא יצטרך להמשיך להעזר בכספי תרומות ממשפחתו הקרובה, למרות שמשפחתו הקרובה כן מסוגלת להמשיך לתת לו תרומות?
    ו-2 ההלכות האלו אמת, ולחלוטין אינן סותרות, משום שהביטוח-הלאומי אינו קופת-צדקה-לאומית?

    2] וגם אם כל מדינת ישראל הייתה יהודית אורתודוקסית לחלוטין, והביטוח הלאומי היה יהודי אורתודוקסי לחלוטין, גם במצב כזה, זה היה ראוי ורצוי לחלוטין מבחינה הלכתית, שהיהודי הנכה הזה, ינסה להשיג קצבת-נכות מהביטוח הלאומי,
    וכך לא יצטרך להמשיך להעזר בכספי תרומות ממשפחתו הקרובה, למרות שמשפחתו הקרובה כן מסוגלת להמשיך לתת לו תרומות?

    3] מה שהביטוח הלאומי של מדינת ישראל, תומך כלכלית בעניים יהודיים, לא מזכה את אזרחי מדינת ישראל, שמשלמים מיסים למדינת ישראל [כולל תשלומי ביטוח לאומי], בקיום מצוות צדקה דאורייתא על ידי שליח [עובדי-הביטוח-הלאומי]?
    כי הביטוח הלאומי אינו קופת צדקה? אלא רק ב-ואהבת לרעך כמוך [מצוות אהבת ישראל], אבל לא בצדקה דאורייתא?

    תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל