לתרומות לחץ כאן

גזל אבל יכול למנוע החטאת רבים

שאלה:

שלום כבוד הרב, יש לי בת דודה שהשאילה לי בגדים לא צנועים לפני שהייתי בתשובה והם בארון שלי כאן, האם להרוס אותם ולא להחזיר או להחזיר ולהסתכן בזה שהיא תחטיא עם אותם בגדים את הרבים? אלו בגדים לא צנועים בשמץ…תודה.

תשובה:

שלום וברכה,

חפץ שנועד לדבר איסור אין צורך להשיבו לבעליו ומותר להזיק לו. אלא שאם החברה תדרוש את הבגד חזרה ותאמרי לה שאת השלכת לאשפה כדי שלא להכשיל באיסורים, היא לא תקבל את הדברים בהבנה אלא היא רק תקבל שנאה לדת. ולכן אם יש אפשרות שהיא לא תדע מכך, את לא חייבת להשיב לה. ואם יש סיכוי שהיא תדע מכך, את צריכה להחזיר לה את הבגדים למרות שהם אסורים. ואם את רוצה להחמיר את יכולה לומר לה שאת רוצה לשלם לה עבור הבגדים במקום להחזיר לה אותם.

בהצלחה.

מקורות:

ראה בשו”ע חו”מ סימן רסו סעיף ד “חתול רע שמזיק לקטנים, אין צריך להשיבו לבעלים, אלא כל המוצאו הורגו וזוכה בעורו”. מבואר שדבר שאסור להחזיקו אינו במצוות השבת אבדה, ואף מותר להורגו. ומהדין הזה דייק בפתחי חושן (חלק אבדה סוף פרק א) שכל דבר איסור אין בחיוב השבה.

אלא שמהדין הנ”ל נראה שאין חובה, אבל אם ירצה יכול להשיב. אמנם בפתח”ח הביא ראיה נוספת לדבריו שבאבדת גוי אסור להחזיר כדי שלא להחזיק ידי עוברי עברה, וה”ה להחזיק דבר שמקיים בו איסור אין להשיבו.

ועוד ראיה ממצא שטר שיש בו ריבית, שצריך המוצא לקורעו למרות שמפסיד לבעליו את הקרן. מוכח שדבר איסור לא משיבו לבעליו, וצריך להשליכו לאיבוד.

וכתב החזו"א יו"ד סימן ב אות טז ובד"ה ונראה כתב שדין זה (של מורידין ולא מעלין) נאמר דוקא בזמן שהעולם מתוקן וכולם שומרים את התורה, ומי שפוקר את התורה מחליש את העם, ויש במעשה זה תיקון הדת. אבל בזמנינו שהדת ירודה, ובמעשה זה לא יהיה תיקון הדת אלא פרצת הדת, שיראה בעיניהם כהשחתה ואלמות אין דין זה נוהג בימינו. וראה עוד שם אות כח שכתב שבזמנינו אין אנו יודעים להוכיח, וכמו שכתב האהבת חסד שעלינו מצווה לאהוב את רשעים ולקרב אותם, ולכן אין דין זה נוהג בימינו. ועוד שבזמנינו הם תינוקות שנשבו ולא פורקי עול. ראה שם בחזו"א בלשונו הזהב.

ולפ"ז אם העולם היה מתוקן בשמירת הדת, היינו מתירים להשליך את הבגדים לא צנועים או כל חפץ שמיועד לאיסור – כדין שטר שיש בו ריבית. אמנם בזמנינו שאין העולם מתוקן, ומעשה כזה לא יועיל כלל ואדרבה רק יזיק ויכניס שנאה וריחוק, על כן אסור לשבור ולהרוס.

ולכן, אם חברתך תדע שזרקת לה את הבגדים מטעמי דת, עדיף שלא לעשות כן. אבל אם היא לא תדע, מותר להשליך את הבגדים ולא להחזיר לה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל