לתרומות לחץ כאן

אמא שצוותה לתת לשני בנים כסף

שאלה:

שלום וברכה
סבא שלי נפטר ולאחר כמה שנים אשתו סבתי גם נפטרה והשאירה שמונה ילדים, שישה בנים ושתי בנות, ולפני הפטירה אמרה לתת לשני אחים [שהיא בחרה פלוני ואלמוני] כל אחד מאה אלף ש"ח.
עכשיו הבית שלה בתהליכי מכירה, והאחים קבעו שכאשר יקבלו את כל הסכום של הבית מהקונה, אזי התכנון הוא לחלק לכולם את הכסף בשווה כולל הבנות [על אף שהבכור צריך לקבל כפול והבנות בכלל לא יורשות] ואילו אותם שני אחים יקבלו מאה אלף ש"ח וכפי שאמם רצתה ואמרה לפני מותה.

השאלה היא האם יש תוקף למה שסבתי אמרה לפני מותה?
האחד שאשה אינה יורשת את בעלה אלא היתומים רק שהם מצווים לזון אותה, אז איך היא בדיוק מחליטה מה לתת ולמי לתת בעוד שהכסף אינו שלה.
והשני הוא שהיא לא אמרה לשון של צואה אלא רק אמרה "לפלוני אני רוצה לתת מאה אלף ש"ח וגם לשני מאה אלף ש"ח".

תודה

תשובה:

שלום וברכה,

כדי לענות תשובה ברורה צריך לדעת האם לאמא היה חלק בעיזבון [האם היה רשות הדירה גם על שמה, או אם החשבון בנק היה רשום גם על שמה והיה לה כסף בחשבון]. אם לאמא היה חלק בעיזבון, אז צריך לבדוק איך היא אמרה את זה – יש פעמים שיש תוקף לאמירה כמו צוואה כדין מתנת שכיב מרע שמועיל ללא קניין. אם הכסף מושלש ביד אחרים מועילה אמירתה משום מצוואה לקיים דברי המת. גם אם אין לאמא כסף, אם האמירה של האמא הייתה בגלל שאותם שני אחים הוציאו הוצאות עבור טיפול באמא או באבא, יתכן ויש תוקף לאמירה שלה. בקיצור: צריך לשמוע את כלל הנתונים. אבל מאחר ובמקרה שלכם מסכימים שהבנים והבנות ירשו שווה בשווה, והאמא אמרה לתת לאחים תוספת של כסף ויש הסכמה בין האחים, ודאי שכך הכי ראוי לנהוג  – לקיים את רצון ההורים, ולא להיכנס לדיון שיגררו מריבות וחיכוכים. וגדול השלום.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע סימן רן

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה
    מה הכוונה " הכסף מושלש ביד אחרים"? שאז מועילה אמירתה משום מצוה לקיים דברי המת ?

    "ודאי שכך הכי ראוי לנהוג – לקיים את רצון ההורים"
    אפילו שהבכור לא קיבל כפול ועברו על התורה?
    [הוא לא ביקש כלום מהאחים ומסתבר לי שהוא אפילו לא יודע שהבכור יורש כפול]

  2. כסף מושלש ביד אחרים הפירוש שהכסף לא נמצא ביד הנפטר אלא ביד אחרים. למשל בבנק הכסף נמצא ביד אחרים ולא בידו של הנפטר. יש מחלוקת האם מצווה לקיים דברי המת חלה על כל ממון או רק על כסף שמושלש ביד אחרים.
    אם הבכור לא דורש שהוא יקבל פי שניים והאחים לא דורשים שהבנות לא יירשו תבוא עליהם הברכה שמסכימים לחיות בשלום ולא במריבות. ולכן אסור להפר את השלום אם כל האחים והאחיות מסתדרים יפה. העילוי נשמה הגדול ביותר להורים שבניהם חיים באהבה ואחווה ושלום ולא מתקוטטים אחרי מותם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל