שאלה:
אם יהודי חוזר על ברכת המזון מספק כיוון שזה ספק דאורייתא האם חוזר גם על הברכה הרביעית שהיא מדרבנן לכאורה? השואל אשכנזי.
תשובה:
שלום וברכה
כשאדם מסופק אם בירך ברכת המזון, שחייב לברך מספק, נחלקו הפוסקים האם מברך גם ברכה רביעית, מנהג האשכנזים שחייב לברך, ראה סי' קפד סעי' ד ובמשנה ברורה שם, אולם הספרדים נהגו שאינו מברך אלא שלוש ברכות ראשונות, ראה בן איש חי פרשת חקת אות ט ובכף החיים שם ס"ק טו. אם הספק הוא רק על ברכה רביעית לכל הדעות אינו מברך.
אתה באופן אישי לעולם אל תחזור כשיש לך ספק אם יצאת או לא, גם אם אתה בטוח שלא יצאת ידי חובה, לא לחזור!
בשורות טובות.