לתרומות לחץ כאן

לישון בבית בלי מזוזות כשהן בבדיקה

שאלה:

שלום רב,
האם ניתן לישון כמה ימים ללא מזוזות כלל בבית? כל המזוזות ניתנות לבדיקה שבעזרת השם תיקח זמן עד יום שני.
דבר נוסף, האם זו חובה לקבוע מזוזות בחדרי המדרגות בבניין קומות?
תודה.

תשובה:

שלום רב

לכתחילה הטוב ביותר שלא להשאיר את הבית ללא מזוזות, אלא לקחת מזוזות מגמ"ח או לכל הפחות להשאיר בפתח הראשי, או לפחות ישתדל להחזיר את המזוזות באותו היום. אם אין כל אפשרות אחרת מותר לישון בבית גם בלי מזוזות.

צריך לדעת, שמזוזה שהוגהה כהלכה לאחר כתיבתה אין צריך לבדוק בה חסרות ויתירות וכדומה, אלא רק לעיין היטב שלא הטשטשו אותיות ולא נוצרו דיבוקים, לכן כל אדם ירא שמים ומדקדק יכול לבדוק מזוזות ולא צריך להיות מומחה בכתיבת סת"ם ואם ימצא בעיה ישאל רב. גם מי שלא יכול, יסכם עם המגיה על יום שהוא פנוי, נניח יום שני, ואז מביאים לו בבוקר ומחזירים בערב.

צריך לדעת שכאשר לא מחזירים באותו היום או לא מחזירים כל מזוזה למקומה הראשון, יש לברך שוב על קביעתן.

מקורות:

בשו"ת בצל החכמה ח"ה סי' י"א כתב שמותר לגור בבית שאין בו מזוזות, ואם יש מזוזה בחדר אחד ידור וישן באותו חדר, וכ"כ בשו"ת ציץ אליעזר חי"ג סי' נ"ג בדעת חלק מהאחרונים שאין איסור לדור בבית שאין בו מזוזה, וכ"כ בשו"ת אבני ישפה ח"ב סי' פ' ענף ג', שאם אין לו בית אחר מותר להיות בביתו, אבל ישתדל להשיג מזוזה אחרת מגמ"ח וכדומה, וכ"כ בשו"ת שבט הקהתי ח"א סי' רע"ג שכאשר שולח המזוזות לבדיקה אינו חייב לקבוע בינתיים אחרות. ועי' בשו"ת רבבות אפרים ח"ה ריש סימן תקמ"ח, שהגר"מ פיינשטיין זצ"ל כאשר בדק את מזוזות ביתו הוריד את כל המזוזות ובדקם, ועי' בשו"ת מעשה נסים הכהן ח"ב סי' רנ"א שכ' שנוהגים להשאיר מזוזה בפתח הראשי של הבית. ועי' בס' בית מתזה עמ' ש"ח סעי' י"א שכ' שאם עתיד להחזירן באותו יום לא יקבע מזוזות אחרות שאולות הואיל ויש ספק אם מברך בקביעת המזוזות השאולות, ואם מחזירן רק למחרת ראוי שיקבע מזוזה אחרת ללא ברכה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. בודאי יש לקבוע מזוזה בחדר מדרגות, בפשטות זה ממש כמו שערי העיר והחצרות המבוארים ביומא יא, אלא שיש שכתבו שלא לברך על המזוזה שבחדר המדרגות, כיון שהוא בית שער שאינו פתוח למקום הראוי למגורים. אמנם לכאורה זה תלוי אם הפתח פונה רק למדרגות ממש שלא ניתן לדור בהם, או שיש כעין לובי שניתן להניח שם אופניים או עגלות ועוד שיש הרבה יותר סברא לחייב אפילו ברכה.
    אלא שיש לציין, כי חיוב מזוזה בכל קומה מוטל על הגרים בקומה זו, כיון שהפתח מוביל ללובי שלהם ואין לך קשר איתו. החיוב שלך הוא רק בקומת הכניסה ובקומה של הדירה שלך. אם יש קומת מחסנים, אז גם שם.
    ראה קיצור שו"ע סי' יא סעי' טז, על פי סוכה ח ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל