לתרומות לחץ כאן

מזוזה בפתח חירום מהשירותים שאינו משמש בדרך כלל לכניסה

שאלה:

מלבד הכניסה הראשית יש אצלינו עוד כניסה לדירה כמו יציאת חרום. למעשה זה דלת השירותים שדרכה אפשר לצאת לחדר מדרגות. השאלה שלי לגבי מזוזה: האם צריך/כדי לקבוע מזוזה ובאיזה מקום? בכניסה מבחוץ לשירותים? בכניסה משירותים לחדר מגורים? בשתיהן?

יש"כ על התשובה!

תשובה:

שלום וברכה

כיון שמלבד היותו פתח לשירותים, זה גם פתח חירום אני מניח שאינו משמש כלל לכניסה ויציאה לבית, שהרי מי נכנס ויוצא לבית דרך השירותים, פתח זה פטור ממזוזה.

מקורות:

לגבי פתח שקיים בשירותים ועיקרו אינו נועד לחדר זה, כמו פתח למרפסת שירות שאחרי השירותים דנו הפוסקים אם חייב במזוזה והמנהג להקל שלא לקבוע בו מזוזה, ויש שחילקו לענין זה בין אם הפתח נסגר כשהמזוזה בפנים או בחוץ וראה כאן. מכל מקום בנדון שלנו שהפתח הוא לחירום בלבד אין חיוב מזוזה, ראה שו"ת מנחת שלמה תנינא סי' ק אות ה, ובאהלי שיורון פרק ה בשם בעל האגרות משה.

מנחת שלמה שם: ה. מזוזה בפתח מעלית יתכן שאין חיוב במזוזה לא בכניסה ולא ביציאה של פתח חדר המדרגות אשר דרכו נכנסים למעלית ויוצאים ממנה, וגם לא בפתח המעלית עצמה כי אין כאן פתח וכניסה, כי המעלית עוברת ממקום למקום ואינה עשויה לבית וממילא פטורה אף על פי שיש בה ד' על ד', וגם הפרוזדור או חדר המדרגות פטורים כי אין שם פתח אלא בור פתוח שאי אפשר לצאת ולבוא דרך אותו פתח אלא אך ורק ע"י המעלית (שהיא כמו סבל שמעלה ומוריד את האדם) שמסתלקת תיכף מהפתח, ושוב נשאר בור פתוח ולכן אפשר שאין זה נחשב לפתח ואינו קבוע כסולם לעליה דחשיב כמדרגות, רק רואים את המעלית שעוברת ע"י חשמל כסוס שנושא תיבה זו והסוס צמוד ועומד לרשותו של בעה"ב לכניסה ויציאה מהבית בכל עת ובכל שעה שהוא רוצה. אך אעפ"כ הואיל ובתורה כתוב מזוזת ביתך ולא נזכר פתח, ומכיון שבזמננו כך רגילים ליכנס ולצאת מהבית, טוב לקבוע מזוזה בימין הכניסה לפרוזדור בלי ברכה. ובדבר פתח שאפשר לפותחו רק מבפנים לצאת וא"א לפותחו מבחוץ, ונעשה לשעת חירום. נראה פשוט דפתח ששימושו רק ליציאה ולא לכניסה לא חשיב פתח ופטור ממזוזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל