לתרומות לחץ כאן

פסק דין של בורר שטעה

שאלה:

שלום וברכה!
שני אנשים שיש להם דין תורה, וחתמו בוררות אצל בורר מסויים. והוא פסק שאין אונאה כיון שאין לזה שער ידוע.
בהיות ונחלקו הפוסקים בזה, ויש הסוברים שיכול המוחזק לומר קים לי כהסוברים שיש אונאה אף בדבר שאינו ידוע, האם נחשב הדבר ל"טעות בדבר משנה" ובטל פסק הדין של הבורר.
ומה הדין כשהבורר החליט שאין לזה שער ידוע, אך המציאות מראה שיש לזה שער ידוע, וניתן לברר מחירים אצל העוסקים בכך.

תשובה:

שלום וברכה,

שני בעלי דין שבאו לדון בבית דין, והדיין הכריע כצד אחד, לא יכולים הבע"ד לומר קי"ל כשיטה אחרת, כיון שהדיין הכריע להם בדבר אינם יכולים לומר קי"ל, כן מבואר בנתיבות כללי תפיסה.

בעל דין שבא לדון בבית דין, חייב לקיים את הפס"ד ולא יכול לטעון שהדיין טעה בגלל סיבה זו או אחרת, וגם אסור לדיין אחר לשמוע צד אחד ולהביע דעתו על הפסק של הבית דין. יש הרבה פרטים בכל דיון והפסק דין הוכרע אחרי כל מכלול הטענות, ולא רק בגלל הטענה של יש או אין שער ידוע.

וכתב החת"ס (הובא בפת"ס סימן יד ס"ק ח) שבע"ד שרוצה להבין את הפס"ד הרי הוא בר נידוי, וגם אינו יכול להבין למה דנו אותו משום שאין רואה חובה לעצמו.

לכן מוטל עליך לקיים את הפסק דין ולא לפנות לדיינים שונים ולערער על הפס"ד.

בהצלחה.

מקורות:

נתיבות המשפט כללי תפיסה אות כ' בשם הרש"ל.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. הבעל דין לא יכול להחליט שהדיין טעה בדבר משנה או בטעות בדבר משנה, כדברי החת"ס שהבע"ד לא יכול להבין את טעמי הדין משום שאינו רואה חובה לעצמו, וגם אם טוען שזה דבר מציאותי, החוש יוכיח שכל מי שיוצא חייב טוען דברים אלו. מה שנאמר שבטל הדין הוא שאחרים יאמרו לו שטעה, ולא הבע"ד.

  2. שלום כבוד הרב נ"י.
    גם לי היה דבר כזה, שחתמתי בוררות אצל מישהו, ואח"כ ביררתי אצל ת"ח גדול והוא אמר לי שזה טעות במשנה ובשיקול הדעת (אם אני לא טועה בהגדרות האלו), ואני לא יודעת מה לעשות, האם מותר לי לפנות לבית דין אחר כדי שיבדקו, ולא כדי שידונו שוב אלא שיבדקו אם אין טעות בפסק דין של הבורר.
    אשמח על תשובה, כי מהתשובה הנ"ל הבנתי שיש אופנים שמותר.
    תודה רבה וסליחה על ההפרעה
    אביבית

  3. שלום וברכה,
    אין אפשרות לדיין לקבוע אם הפסק נכון או לא כיון שהוא לא שמע את שני הצדדים. הדיין הגדול רק יכול לתת חוות דעת של שמיעת צד אחד, ואם המידע שהוא נתן לך תפני לבית דין שפסקו לך ותבררי את הדברים מולם.
    בהצלחה.

  4. תודה כבוד הרב, וסליחה שוב, פשוט מדובר בהרבה כסף ולכן חשוב לי לדעת מה לעשות.
    במקרה שלנו אני יכולה להביא את האשה השניה לבית דין אחר, כי יש לנו עוד דיונים וויכוחים בנושא הראשון, ואותם לא שאלנו את הבורר. כך שממילא אנחנו צריכות ללכת לעוד בית דין, האם מותר לי בבית דין השני לפרוס את כל הטענות כדי שיבדקו גם את הדין הראשון של הבורר. כי הבנתי מהרב שכל הבעיה היא איך להביא את הצד השני לפני הדיינים.
    האם הבנתי נכון??
    תודה וסליחה על ההפרעה
    אביבית

  5. שלום, אם אתם פונים לבית דין אחר כדאי שתעלו את הנושא הזה לדיון ובית דין יחליט אם הם מעוניינים לשמוע טענות שכבר פסקו עליהם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל