לתרומות לחץ כאן

שפשוף של רכב חונה שמעכב את הנוסעים

שאלה:

לכבוד הרבנים,

נכנסתי לתחנת דלק לתדלק, וחניתי מאחורי רכב שחנה בעמדה/משאבה שלפָנַי.
הנהג ברכב שלפָנַי הכניס את משאבת הדלק לפתח התדלוק, הפעיל אותה, ויצא מהרכב שלו לחנות שנמצאת במתחם תחנת הדלק (מה שנקרא חנויות נוחוּת).
לפי איך שהיה נראה לי, התדלוק בוצע באופן עצמי, באמצעות התקן דלקן, ולא שהנהג נכנס לחנות כדי לשלם על התדלוק.
בינתיים, התדלוק של הרכב שלי וגם של הרכב שלפני הסתיים, אולם הנהג של הרכב השני עדיין בחנות, ואני ממתין שכבודו יגמור את הסידורים הפרטיים שלו שם.
בסופו של דבר, פקעה סבלנותי, ואני ניסיתי להתחיל לנסוע, לצאת מהמקום בו עמדתי בזמן התדלוק, ולעבור בין הרכב שלפני לבין רכב אחר שחנה משמאל, בשוּרת המשאבות המקבילה (משמאל) לשוּרת המשאבות בה תדלקתי אני.

כנראה, המעבר בין 2 הרכבים היה צר מדי, והרכב שלי שפשף את צד שמאל של הרכב שחנה לפני, רכבו של הנהג ש"צפצף" על כל מי שממתין אחריו בתור לצאת כבר מהתחנה, ונכנס לקנות בחנות.

האם במקרה כזה אני מחויב בתשלומי הנזק שנגרם בעת שניסיתי לצאת מהמקום/מהמצב בו הייתי תקוע?
האם ע"פ דין תורה זה חוקי/תקין שנהג שעוצר לתדלק, ישאיר את רכבו בעמדת התדלוק גם לאחר שהסתיים התדלוק, וילך לענייניו הפרטיים על חשבון הזמן של מי שתקוע אחריו בטור של המכוניות שתדלקו?
האם במצב כזה, אפשר לנסות להידחק קדימה בכוח בין הרכבים, ואם קורה נזק, אזי הנזק הינו באשמתו ובאחריותו של הנהג שמעכב את האחרים?

תודה וכ"ט,

תשובה:

שלום וברכה, 

ודאי שאסור לנהג ללכת לקניות ולעניינים פרטיים ולעכב אחרים. 

הנהג שניסה לעבור ושפשף את הרכב הסמוך וגרם לו נזק חייב לשלם עבור הנזק שעשה. ולמרות שהראשון עשה שלא כדין, אבל השני חייב לשלם על הנזק שעשה.

בהצלחה.

מקורות:

היה מקום לדון ולפטור את המזיק מדין עביד איניש דינא לנפשיה – שמותר לו להזיק אם חוסם לו את המעבר. אולם נראה שזה לא שייך כאן, כיון שיכול להמתין כמה רגעים עד שיגיע, וכתבו התוספות (ב"ק כח, א ד"ה משבר) שאם מילא את חצר חברו בחביות שמותר לו לשוברם, אולם אם ברה"ר אסור לשבור משום שיכול להקיף בדרך אחרת. ונראה שלהמתין כמה רגעים דומה להקיף את הדרך, ולכן לא שייך כאן עביד איניש… וחייב המזיק.  

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מחילה הרב, אם אפשר לשאול שאלה, כתבתם: "ודאי שאסור לנהג ללכת לקניות ולעניינים פרטיים ולעכב אחרים.".

    ברור שלעכב את האוטו ליד המשאבה חצי שעה זה לא הגיוני ואסור, אבל משהו קטן והגיוני כמו 5-7 דקות זה עדיין אסור? אם כן מה בן אדם צריך לעשות? לחכות שיסתיים התדלוק להחנות את הרכב בצד ורק אז להיכנס לחנות?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל