לתרומות לחץ כאן

נוסע שלא תיקף רב קו "חופשי יומי"

שאלה:

שלו' לכבוד הרב,

בד"כ אני מטעין את הרב קו ב"חופשי יומי" לנסיעות היום באזורי, והשאלה שלי בבקשה היא לגבי חוזה מסוג זה, אך גם יכולה להיות לגבי חוזה "כרטיס מעבר" :

היה לי פה ושם שעליתי לאוטובוס והנחתי את כרטיס הרב קו על מכשיר התיקוף תוך כדי שאני טרוד במחשבותי, והתיי'שבתי. לקראת סוף הנסיעה טרד אותי אם היה אישור על תיקופי. אמרתי לעצמי במילא יש לי חוזה חופשי יומי אז מה זה משנה לי שאניח אותו עוד הפעם על המכשיר התיקוף וכך עשיתי. ( נ.ב, בד"כ אם המכשיר מזהה תיקוף כפול הוא מציג זאת, אך אני חושב שזה כבר לא כך עכשיו). אבל למעשה יכול להיות שזה משנה מצד וכלפי משרד התחבורה, כי במידה שהתיקוף הראשון בוצע, אז כל תיקוף נוסף ללא צורך מצידי ובגיני, מביא לכך שמשרד התחבורה צריך לשלם לחברה זו סכום נוסף ללא צורך בגללי.

האם יוצא איפה שיש לי עכשיו איזה חיוב כלפי משרד התחבורה מפאת הנ"ל ,ויש לי להימנע מדבר כזה להבא ? או מכוון שיש בידי סוג זה של חוזה שהוא "חופשי יומי" מותר לי בשופי לעשות פעולות מעין אלו וכיוצא בהן ללא חשבונות אלו או אחרים?

בברכה,

תשובה:

שלום וברכה,

יש חובה לתקף בכל נסיעה משום שכך הוא הכללים של משרד התחבורה. בדיעבד אם לא תיקפת שנית בנסיעה של מעבר או בחופשי יומי/חודשי אין איסור גזל כיון ששילמת עבור הנסיעה, אבל לכתחילה אסור לעשות זאת.

מטרת התיקוף הוא כדי לראות כמה נוסעים ויש חודשים שהחברה תקבל בונוסים אם יש מספר גבוה של נוסעים, ונוסע שלא מתקף עלול להפסיד את הבונוסים לנהג או לחברה. החברה מקבלת את שכרה לפי נסיעות ולא לפי נוסעים, ולכן אין גזל לחברה כשלא מתקפים שנית אלא יש כאן הפסד של בונוסים לחברה. ולכן אין חובת השבה  כאשר לא תיקפו במעבר או בחופשי יומי, אבל אסור לכתחילה לעלות ללא תיקוף.

הדברים הנ"ל אמורים על תיקוף מעבר או חופשי יומי, אבל נוסע שלא מתקף כלל הרי זה גזל וחייב להשיב.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ברשות כבוד הרב,
    ארצה להעיר לתשומת לב השואל מידיעה שנאמרה לי מפקח.

    התיקוף הינו כיסוי ביטוחי, אם פלוני עולה לתחב"צ וחלילה היתה איזו עצירת חירום והנה בכלל רק ביום שלמחרת פלוני מרגיש כאבי צוואר, יש במערכת תיעוד לנסיעה הזו לטובת כיסוי ביטוחי/רפואי. נכון שיש הרבה מצלמות בתאי הנוסעים בימינו אבל במידה רבה בהיזדקק "אם לא תיקפת, לא נסעת".

    נסיעה טובה ובטוחה לכולם/ן

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל