לתרומות לחץ כאן

מתנה זה בכלל צרכי מצווה/ צדקה?

שאלה:

אני עובד במקום עבודה, ואני בע״ה אחרי 3 שנים עובר תפקיד. אני נמצא תחת מנהל שעזר לי ותרם לי הרבה . ומתוך הכרת הטוב הייתי רוצה לקנות לו מתנה. אני יודע שהוא צריך משהו מסוים, שעלותו 500 שקלים. יש מאותו הדבר דגם פחות מזה זול יותר ופחות טוב שעולה 300.
אני לא במצב כללי סביר, כל שקל חשוב לי בתקופה האחרונה אבל אני מרגיש שאני חייב לו הכרת הטוב, ומה יותר טוב מלקנות משהו שצריכים לו?

השאלה האם אני צריך להתאמץ ולקנות את הדגם היקר יותר כדי להדר, או שלא צריך להפליג כל כך, והאם זה מצווה לקנות מתנה והשם מחזיר על כך כשאר צרכי מצווה ?
אשמח למקורות

תשובה:

שלום וברכה,

יפה מצידך שאתה מוקיר טובה למעביד שעזר לך! הכרת הטוב צריכה להיות לפי היכולת שלך, ולכן אתה לא צריך לקנות מתנה בשווי של 500 ש"ח, אתה בהחלט יכול לתת מתנה בשווי של 300 ש"ח וזה נחשב מתנה יפה מאוד. ולא כדאי לתת מתנה מעבר ליכולת שלך.

עצם השאלה אם מתנה נחשבת כצדקה, זה תלוי אם אותו אדם הוא מוגדר כעני או לא, אבל גם במקרה שזה נחשב לצדקה, אדם לא צריך לתת צדקה ממה שמעבר ליכולתו.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה על ההתייחסות ,
    אני אומר כי זה יהיה עבורו מאוד שימושי, למדתי איפשהו (לפי הבנתי ) שהחסד המושלם זה לספק את החסר לאחר .
    אני לא יעני מזה, אך זה יגרום לי לצמצם בהוצאות אחרות שלי .
    לאור זאת התשובה נישארת בעינה?

  2. אני פשוט קראתי שמצוות חסד מן המובחר זה להעניק את החסר לאחר. ואפילו עשיר שהתרגל במותרות וירד מנכסיו, אף על פי, שלכאורה הוא אחראי לחסרון שנוצר בו שהרגיל עצמו מותרות וכו , אם יש בידך לספק לו זאת, מצווה מן המובחר . ובעניין הזה, אני לא יעני מזה, אבל זה כן הוצאה לא קטנה, אך אני יודע שממש ישמח בה .
    מדובר במי שעשה עבורי לפנים משורת הדין, ונהג בי ביחס של יותר מעובד ומעביד.
    השאלה אם זה נחשב מצווה/ חסד/ צדקה לפי ההלכה, והאם השם מחזיר על כך?
    כשם שהוא מחזיר על צרכי מצווה, שהרי יש כאן סוג של חסד, והשם לא נשאר חייב.
    אגב אני רווק

  3. תמיד לשמח בן אדם זו מצוה, אין כאן צדקה כי אני מבין שמדובר באדם מבוסס שיכול להסתדר גם בלעדיך, ולכן חשבתי, שאמנם יש מצוה לשמח אנשים אבל אם זה יפגע לך בפרנסה ובצרכים האישיים הבסיסיים אין לזה מקום. אבל כמובן הכל לשיקולך ולפי הענין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל