לתרומות לחץ כאן

איזה מיץ צריך לפת הבאה בכיסנין?

שאלה:

שלום,
אנחנו רוצים להכין לחמניות מזונות לאשכנזים.
רציתי לדעת האם ניתן להשתמש 1. משקאות קלים כמו תפוזינה וכו' 2. חלב שקדים 3. האם ביצים סוכר ושמן מצטרפים ל"רוב מיץ" כדי להפוך את הלחמניות למזונות.
תודה

תשובה:

משקאות קלים המבוססים על מים כמובן לא יצטרפו, זה הרי מים… אבל מיצים טבעיים חלב שמן וסוכר כל זה מצטרף לרוב.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. זה מכשול גדול. ראשית כל צריך להיות 100% מיץ. הרבה מיצים ”טבעיים” מעורבים במים. מעבר לכך וגם אם זה אכן 100% מיץ טבעי עדיין זה צריך להיות כמות מועטת. ובלי יותר מדי תוספות ומנות וכו’. שלא יהפוך לקביעות סעודה. ובשורה התחתונה לחפש דרך להיפטר מברהמ”ז דאורייתא זה גם לא פשוט.

  2. מנין לכבודו שצריך 100% מיץ? אחרי שיש משקה שהוכן ממים וסוכרים ותרכיז כבר יש לו שם של מיץ,ואם יש רוב מהמיץ כנגד המים שבעיסה(וכל שכן אם יש רק מיץ ולא מוסיפים מי ברז),מנין לכבודו שזה "מכשול"?
    ודרך אגב, אומנם בני אשכנז לא נוהגים כך,אבל לבני ספרד מספיק רק לחוש בטעם מתיקות,ואז לכתחילה לדעתם הברכה היא מזונות…

    גם לא הבנתי מדוע לדעת כבודו אם יש מרכיבים אחרים,זה כבר הופך לקביעת סעודה,הרי הקובע הוא שיעור הלחמניה ולא מרכיביה!

  3. אם תשים לב לשאלה, השואל רצה דוקא לבני אשכנז, לבני ספרד פשיטא והרבה יותר קל. ובענין זה צודק השואל שמים זה מים גם אם זה מעורב במיץ, וכבר כתב על כך הגרמ"ש קליין חוברת גדולה להוכיח זאת, וטען שבחלק מהמאפיות משתמשים במיץ משוחזר שאינו עוזר מהטעם הנ"ל אף שהוא ברמת מתיקות כמיץ טבעי.
    המגיב התכוון לדברי המגן אברהם הידועים שכאשר אתה אוכל עם הלחמניה נניח סלטים, הם מצטרפ]ים לשיעור קביעות עודה וזה מהווה מכשול גדול.
    אני בשמחת הבר מצוה אצל בני הגם שלא עשיתי סעודה ממש הבאתי לחמניות המוציא כדי להמנע מהמכשול, מי שרוצה לחמניה – שיטול ידים..

  4. אני יודע על המגן אברהם המפורסם הזה,וכן אני מסכים שכדאי להביא לחם רגיל לכולי עלמא,וגם מסכים שלא נכון ולא ראוי "לברוח" מנטילת ידיים וברכת המזון.
    אבל, אני בא להדגיש שגם לברך המוציא על פת מתוקה שאין רוב מיץ כנגד המים בעיסה,ולהחשיב את הסלטים הנאכלים עמה יחד לקביעת השיעור, גם זה לא חלק,וגם כאן מידי ספק לא יצאנו, והמגיב היקר שכתב "בלי יותר מדי תוספות ומנות וכו’", הציג את דעת המגן אברהם הידועה, אבל היא לא נפסקה להלכה, שהיא דעת יחיד..
    סוף סוף, גם כשאוכל שיעור ג ביצים מאפה שברכתו מזונות,כבר נכנס לספק (דעת הרמבם),בקיצור, לצאת חלק לכל השיטות תמיד הכי טוב, אבל אדם ששואל הלכה למעשה,מה נאמר לו,אסור לו לברך מזונות על לחם כזה כפי שהוצג בשאלה?

  5. אינני יודע למה אתה אומר שהמגן אברהם לא נפסק להלכה שים לב שהשואל מבקש לברך מזונות גם לשיטת האשכנזים, בני אשכנז פוסקים כהמגן אברהם. המשנה ברורה פסק כדבריו לגמרי, אמנם המנהג כפי שהורה הגרי"ש אלישיב להכריע כמותו לחצאין, כלומר שאם אכל ג' ביצים, אף שלדעת בני אשכנז לא די בזה לקביעת סעודה עד שיאכל מה שאדם רגיל לאכול בסעודת בוקר וערב, לענין זה הלכה כמו המגן אברהם ששאר מאכלים מצטרפים.
    כמו כן, למנהג בני אשכנז הלכה פסוקה שמיץ שמורכב ממים עם תרכיז אינו מי פירות.
    לכן, אשכנזי לא יוכל לברך מזונות על פת המבוססת על משקה זה ויברך עליה המוציא כמו על כל חלה מתוקה. בענין זה אי אפשר לומר שזה לא חלק וכו', בני אשכנז לא חששו בזה לדברי השו"ע ופוק חזי מאי עמא דבר, באלפי בתי ישראל אוכלים בשבת חלות מתוקות ומברכים עליהן המוציא, אצל בני אשכנז זו הכרעה ברורה.

  6. אני מתקן טעותי אכן לבני אשכנז נפסק המגן אברהם להלכה.
    לבני ספרד כלל לא.
    נשים לב, שאם נניח בן ספרד "יחמיר" לצרף לשיעור קביעת סעודה מאכלים הנאכלים עם לחמניה מתוקה,כדעת המגן אברהם,עבורו זו חומרא הבאה לידי קולא ויתכן ויבוא ל4 ברכות לבטלה אם יברך ברכת המזון.
    אבל כאמור השאלה הזו ספציפית היא עבור בני אשכנז,ושם אני מודה בטעותי,ואכן כפי שנכתב

  7. בפועל אין בזה הבדל בין בני אשכנז לספרד, כי כאמור פסק הרב אלישיב שגם בני אשכנז יחששו למגן אברהם רק אם אכלו ג' ביצים שאז בני ספרד בכל מקרה מברכים ברכת המזון בגלל המזונות לבד…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל