טיגנתי בצל בסכין פרווה ובסיר חלבי שאינו בן יומו האם אפשר להשתמש בבצל בתבשיל בשרי
תשובה:
אי אפשר להשתמש בבצל למאכל בשרי, כיון שעצם הטיגון שלו בסיר חלבי אף שאינו בן יומו מוציא טעם משובח. ראה סי' צו בשו"ע וברמ"א.
רבני בית הוראה
הצטרף לדיון
2 תגובות
שלום רב,
השו"ע בסימן צו לגבי דוחקא דסכינא הביא בסתם שהוא דוקא בבן יומו, ובי"א דאפילו אינו בן יומו, ולפי הכלל שנקטו כמה פוסקים יש לפסוק כהסתם לגמרי.
וביביע אומר (חלק י, סימן לה אות ב) כתב בזה"ל: "הילכך אף שהפרי חדש (סי׳ תמז ס"ז) חולק על מרן בדין הבוסר, ואוסר לאוכלו בפסח, ואזיל לשיטת היש אומרים ביו"ד (סי׳ צו ס"א), שדבר חריף משוי לשבח גם בשאינו בן יומו, אבל אנן קי"ל דסתם וי"א הלכה כסתם. וכמו שכתב מרן החיד"א בשיורי ברכה (א"ח סי׳ סא סק"ב), בשם גדולי האחרונים שמרן עצמו אמר כן", הרי שיש פנים אולי להקל בזה.
תודה
יש בענין זה סתירות בשו"ע, ודעת הרבה אחרונים לחומרא בדעתו, ראה פרי מגדים ויד יהודה ועוד, וכן נקט בבן איש חי פרשת קרח, לכן כל הדיון יתחיל אם מישהו יערבב בטעות אבל לערבב לכתחילה ודאי שלא.
שלום רב,
השו"ע בסימן צו לגבי דוחקא דסכינא הביא בסתם שהוא דוקא בבן יומו, ובי"א דאפילו אינו בן יומו, ולפי הכלל שנקטו כמה פוסקים יש לפסוק כהסתם לגמרי.
וביביע אומר (חלק י, סימן לה אות ב) כתב בזה"ל: "הילכך אף שהפרי חדש (סי׳ תמז ס"ז) חולק על מרן בדין הבוסר, ואוסר לאוכלו בפסח, ואזיל לשיטת היש אומרים ביו"ד (סי׳ צו ס"א), שדבר חריף משוי לשבח גם בשאינו בן יומו, אבל אנן קי"ל דסתם וי"א הלכה כסתם. וכמו שכתב מרן החיד"א בשיורי ברכה (א"ח סי׳ סא סק"ב), בשם גדולי האחרונים שמרן עצמו אמר כן", הרי שיש פנים אולי להקל בזה.
תודה
יש בענין זה סתירות בשו"ע, ודעת הרבה אחרונים לחומרא בדעתו, ראה פרי מגדים ויד יהודה ועוד, וכן נקט בבן איש חי פרשת קרח, לכן כל הדיון יתחיל אם מישהו יערבב בטעות אבל לערבב לכתחילה ודאי שלא.
השאר תגובה