לתרומות לחץ כאן

חבר שלא מפריש תרומות ומעשרות מפירות מהשוק

שאלה:

שלום,
יש לי מכר שלא מפריש תרומות ומעשרות מפירות שהוא קונה בשוק. שאלתי אותו למה הוא לא מפריש והוא אמר לי שכל הפירות בארץ מגיעים מאספקה שעושים עליה תרומות ומעשרות. אז אמרתי לו שזה לא נכון ושהוא צריך לבדוק אם יש תעודת כשרות איפה שהוא קונה. אבל למרות מה שאמרתי לו הוא ממשיך לנהוג כך. אני יודע שזה אסור אבל השאלה היא עד כמה זה לא בסדר. כי תרומות ומעשרות בזמן הזה זה דרבנן, ויש כאן ספק אם הפירות מעושרים או לא כי ייתכן באמת שאיפה שהוא קנה קיבל אותם ממפיץ שעישר. וספק דרבנן לקולא.
שוב, אני יודע שזה אסור, אני פשוט מנסה להבין עד כמה זה לא בסדר או שתאורטית בדיעבד זה בסדר.
תודה

תשובה:

שלום וברכה

הוא בודאי נוהג שלא כדין, הנושא של ספק דרבנן אינו רלוונטי שהרי זה עצמו איסור דמאי שקבעו חכמים, שלמרות שרוב עמי הארץ מעשרים אין לסמוך לא רק על הספק, אלא גם על הרוב, וחובה לעשר שוב [ובמקרה הזה יש לצדד שגם אין רוב, כפי שדן בזה בארוכה הגרי"ש אלישיב, שככל שהספק נולד במקום הקביעות עצמו, אף שאלינו הפירות הגיעו לאחר שהתערבבו, אין כאן רוב אלא קבוע].

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. דברי הגרי"ש אלישיב אמורים לגבי חשש ערלה ומובא בהקדמה לפרק יד במשפטי ארץ. כאן לא צריך לדבריו והבאתי רק כסיוע, שהריע זה לכל הפחות דמאי ורק הוספתי שזה חמור מדמאי.

  2. לא הבנתי מדוע זה חמור מדמאי וגם מדוע יש כאן קבוע, שהרי הפירות שנמכרים בשוק פרשו מן האספקה שם מפרישים תו"מ (לדעת השואל, איני יודע אם זה נכון, פשוט הרב לא סתר טענה זו) וא"כ באמת יש כאן דין פריש ולא קבוע?

    אגב אורחא, ע' ערוה"ש זרעים קח, ד שמחדש שכל דין דמאי נצרך אע"פ שרוב עמי הארץ מעשרין, מפני דין קבוע, ע"ש. ועכ"פ כאן לכ' אין קבוע כאמור?

  3. אז זו בעצם טענת השואל שטען נגד חברו, הבנתי. מתשובת הרב זה היה נשמע שהרב שליט"א בא להגיד סברא אחרת בשם הר' אלישיב שהשואל לא הזכיר.

  4. הוספתי מדברי הגריש"א, שככל שהספק נולד כבר במקום הפרישה ולא אחרי שפרש, זה נקרא קבוע, וזה יכול להיות גם במקרה שלנו. תלוי בסיטואציה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל